سنتکام: یک درون حوثی‌های یمن در خلیج عدن منهدم شد

یک کشتی تجارتی در خلیج عدن (تصویر از آرشیف صدای امریکا)‌

فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) روز یکشنبه ۱۲ می (۲۳ ثور) گفت که یک طیاره بی‌ سرنشین (درون) حوثی‌های یمن را بر فراز خلیج عدن منهدم کرده است.

سنتکام با نشر اعلامیه‌ای در شبکۀ ایکس گفته است که این طیاره بی سرنشین ساعت ۰۳:۳۰ دقیقه صبح به وقت محلی از مناطق زیر کنترول شورشیان حوثی پرتاب شد‌،‌ شورشیانی که از حمایت ایران برخوردار اند.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده در این پیام گفته است که هیچ تلفات یا خسارتی ناشی از پرتاب این درون به کشتی‌های ایالات متحده، ایتلاف یا کشتی‌های تجاری گزارش نشده است.

سنتکام در این اعلامیه افزوده است:‌ "نیروهای ما تشخیص دادند که این درون تهدیدی فور برای نیروهای امریکایی، ایتلاف و کشتی‌های تجاری در منطقه است. این اقدامات برای محافظت از آزادی دریانوردی و مصوون کردن آب‌های بین‌المللی برای ایالات متحده، ایتلاف و کشتی‌های تجاری انجام می‌شود.''

حوثی‌های یمن از نومبر ۲۰۲۳ به اینسو و پس از آغاز جنگ میان اسراییل و حماس در نوار غزه،‌ کشتی‌ها را در خلیج عدن و بحیرهٔ سیاه هدف حملات راکتی و طیاره‌های بی سرنشین قرار داده و ادعا دارند که این کار را به خاطر همبستگی با مردم غزه انجام می‌دهند.

حملات حوثی‌ها در مسیرهای آبی بحیرهٔ سرخ و خلیج عدن، آزمون بزرگی را برای امنیت بین‌المللی ایجاد و مسیرهای مهم تجارت بحری را با تهدید روبرو کرده است.

حوثی‌های یمن سیستم تجارت بین المللی را با حملات بر کشتی‌هایی که از تنگه باب المندب در جنوب بحیره سرخ عبور می‌کنند، مختل کرده اند.

این حملات سبب شده تا شماری از شرکت‌ها از رفت و آمد کشتی‌ها از مسیر بحیره سرخ منصرف شوند و در عوض با سپری کردن سفر دو هفته‌ای از طریق جنوب افریقا به فعالیت‌ شان ادامه بدهند.

نیروهای ایالات متحده و متحدین آن،‌ در چند ماه گذشته چندین بار حملات راکتی و درون حوثی‌های یمن را در بحیره سرخ و خلیج عدن خنثا کرده‌اند، اما دست‌کم یکبار حملات این گروه سبب تلفات شده است.

مقامات بریتانیایی و امریکایی به تاریخ ششم مارچ گفتند که در حملۀ میزایلی شورشیان حوثی بر یک کشتی تجاری، سه خدمهٔ‌ آن در بحیره سرخ کشته شدند.

ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه از نیمه ماه جنوری حملاتی را علیه اهداف حوثی‌ها در یمن آغاز کرده‌اند، اما این حملات تاثیری در توقف اقدامات آنها نداشته است.

این شورشیان تهدید کرده اند که تا زمان توقف عملیات اسراییل بر فلسطینی‌ها، به حملات خود علیه کشتی‌ها ادامه خواهند داد.