چین قرنطین مسافران خارجی را لغو کرد

چین برای نخستین بار در حدود سه سال گذشته قرنطین اجباری مسافران خارجی را که به خاطر جلوگیری از شیوع کووید۱۹ الزامی شده بود، لغو کرد.

نخستین گروه مسافران که روز یکشنبه ۸ جنوری (۱۸ جدی) وارد چین شدند، از این که مجبور نبودند تحت قرنطین ناخواسته قرار گیرند، ابراز خوشی کردند.

مقامات چین می‌گویند که انتظار می رود حدود دو میلیارد نفر طی این فصل سفر کنند که در مقایسه با سال گذشته دو برابر افزایش را نشان می دهد.

در هانگ کانگ، جایی که پس سه سال سرحد با چین بازگشایی شده است، قرار است حدود ۴۰۰ هزار نفر در هشت هفتهٔ آینده به چین سفر کنند.

محدودیت قرنطین اجباری در چین در حالی لغو شده است که این کشور در چند هفتهٔ اخیر با موج تازه شیوع کروناویروس روبرو شده است.

چینی‌ها که مدت‌ها انتظار سفر به سایر کشورها را داشتند، اکنون با سهولت ایجاد شده، فرصت سفرهای بیشتری را دارند.

اما برخی از کشورها از افزایش وقایع کووید۱۹ در چین نگران اند و با وضع شرایطی تلاش می‌کنند از موج مسافران به کشور های خود جلوگیری کنند.

طبق آمار رسمی چین، رقم شیوع ویروس در مناطق شهری و دهات افزایش یافته و از اواخر ماه گذشته بدینسو رقم بستری شدن افراد به دلیل ابتلا به ویروس در سراسر چین به ۵۴ فیصد رسیده است.

ادارهٔ مبارزه با کووید۱۹ در چین گفته است که مراکز صحی با مشکلات زیاد برای رسیدگی به مریضان روبرو اند.

کمیسیون ملی صحت چین گفته است که تداوی مصابین به کووید۱۹ در مناطق دور دست دشوار است و هشدار داده است که رفع محدودیت ها و افزایش مسافران وضعیت اضطراری و شیوع وقایع ناگوار کووید۱۹ را بدتر می سازد.