مخالفت چین از وضع تعزیرات 'یکجانبۀ' امریکا بر ایران

چین ۵۰ در صد تیل مورد نیاز خود را از خارج وارد می کند و ایران بخش اعظم تیل صادراتی خود را به چین به فروش می رساند

چین که بزرگترین بازار برای صادرات تیل ایران به شمار می رود، روز دوشنبه از تصمیم ایالات متحده مبنی بر اینکه بیجینگ خریدار تیل از ایران را متوقف کند، انتقاد کرد.

مقام های ایالات متحده گفته اند که هرگاه چین مطابق خواست واشنگتن عمل نکند، با تعزیرات امریکا مواجه خواهد شد.

گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت خارجۀ چین، روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که کشورش مخالف وضع تعزیرات "یکجانبۀ" ایالات متحده است و تعاملات چین با شرکت های ایرانی شفاف و به طور قانونی صورت گرفته است. این مقام وزارت خارجۀ چین همچنین گفته است که معاملات تجارتی چین با ایران "معقول و قانونی" است.

اظهارات سخنگوی وزارت خارجۀ چین در حالی بیان شده است که مقام های امریکایی به خبرنگاران گفته اند که واشنگتن در نظر دارد تا هیچ کشوری بیش از این نتواند از تعزیرات وضع شده بر ایران، معافیت داشته باشد.

چین نیم مصارف تیل مورد نیاز خود را از خارج وارد می کند. متوقف کردن خریداری تیل ایران توسط چین، دشوار ترین کار برای ایالات متحده است تا تعزیرات وضع شده واشنگتن بر تهران را عملی کند.

پس از آنکه رئیس جمهور ایالات متحده تعزیرات جدید اقتصادی را بر ایران اعمال کرد، هشت خریدار تیل ایران - چین، هند، جاپان، کوریای جنوبی، تایوان، ترکیه، ایتالیا و یونان - اجازه یافتند تا زمان محدود به خریداری تیل از آن کشور ادامه دهند.

اما پس از وضع تعزیرات مجدد واشنگتن بر تهران، ایتالیا، یونان و تایوان واردات تیل از ایران را متوقف کردند.

اکنون حکومت ایالات متحده در صدد متوقف کردن کامل خریداری تیل از ایران است. قرار است مایک پمپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحده، امروز دو شنبه (۲۱ اپریل) اعلام کند که ادارۀ ترمپ خریداری تیل از ایران را به طور کامل قطع می کند.

مقام های امریکایی گفته اند که هدف وضع تعزیرات مجدد در مقابل ایران، آوردن فشار بر "فعالیت های بدخیم" ایران به شمول حمایت از رژیم بشارالاسد در سوریه و شورشیان حوثی در یمن است.

اجازه موقت خریداری تیل ایران از کشور های ذکر شده، به تاریخ دوم ماه می خاتمه می یابد، اما تا حال معلوم نیست که آیا سایر کشور اجازه خواهند یافت تا به خریداری از ایران ادامه دهند یا خیر.

با وجود خروج ایالات متحده از توافق هسته یی، سایر امضا کنندگان توافق هسته یی به شمول ایران، بریتانیا، روسیه، چین، فرانسه و آلمان گفته اند که عملی شدن این توافق متعهد باقی خواهند ماند.

آژانس بین المللی انرژی هسته اتمی مسوولیت نظارت بر فعالیت های هسته یی ایران را بر عهده دارد و گزارش های متعدد این اداره نشان می دهد که ایران مواد توافق هسته یی را عملی کرده است.