محکمۀ چین یک شهروند امریکا را به مرگ محکوم کرد

یک محکمه در شهر ژیجیانگ چین روز پنجشنبه ۲۱ اپریل (اول ثور) یک شهروند ایالات متحده را به جرم "قتل" دوست دخترش به مرگ محکوم کرد.

محکمه گفته است که شدید عبدالمتین سال گذشته با چاقو بر دوست دختر ۲۱ سالۀ چینی اش حمله کرده و چندین ضربۀ چاقو به صورت و گردن وی زده است. محکمۀ دلیل این اقدام را بروز اختلاف بین متین و دوست دخترش خوانده است.

به گفتۀ محکمه، شدید و زنی که تنها به نام "چن" از وی یاد شده است، در سال ۲۰۱۹ با هم دوست شدند و سپس این زن چینی خواستار جدایی از شدید شد. محکمه گفت: "چن از اواسط تا آخر ماه می ۲۰۲۱ چندین بار خواستار قطع رابطه شد، اما شدید مخالفت نشان داد و او را تهدید لفظی کرد."

محکمه گفته است که این دو در ماه جون ۲۰۲۱ در یک ایستگاه بس در شهر نینگبو در چین ملاقات کردند و در همانجا شدید با چاقو بر چن حمله کرد؛ اقدامی که بر اساس یادداشت محکمه تلاش برای قتل قلم‌داد شده است.

خبرگزاری دولتی چین از قول مقام‌های محکمه گزارش داده است که "شدید عمداً به قتل انتقامجویانه تلاش کرد، چندین ضربۀ چاقو بر صورت و گردن چن وارد کرد و سبب مرگ چن شد. این [حمله] ناشی از انگیزۀ گناه‌آمیز، نیت قاطع و روش ظالمانه صورت گرفته است."

خبرگزاری فرانس‌پرس گزارش داده است که سفارت ایالات متحده در بیجینگ تا کنون به پرسش‌ها در مورد صدور حکم مرگ بر این شهروند امریکا پاسخ ارایه نکرده است.

فعالان حقوق بشر در چین گفته اند که چین بیش از هر کشور دیگر، سالانه مجرمان را به اعدام محکوم می‌کند، اما صدور حکم مرگ بر شهروندان خارجی در آن کشور نادر است.

سینهوا، خبرگزاری دولتی چین گزارش داده است که اکمل شیخ، شهروند بریتانیا، در سال ۲۰۰۹ به جرم قاچاق هیرویین به چین از سوی محکمۀ آن کشور به مرگ محکوم شده بود.

در تهیه این مطلب از گزارش‌ خبرگزاری‌های رویترز و فرانس‌پرس استفاده شده است.