صدراعظم چین برای سفر چهار روزه به اسلام‌آباد رسید

شهباز شریف، صدراعظم پاکستان، روز دوشنبه از لی کیانگ،‌صدراعظم چین،‌ در میدان هوایی نظامی نورخان در نزدیکی اسلام آباد پذیرایی کرد

لی کیانگ، صدراعظم چین، روز دوشنبه ۱۴ اکتوبر (۲۳ میزان)‌ سفر چهارروزه خود را به پاکستان برای انجام گفتگوهای دوجانبه و اشتراک در نشست رهبران سازمان همکاری شانگهای که قرار است این هفته در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان، برگزار شود، آغاز کرد.

سفر صدراعظم چین به پاکستان در حالی صورت گرفته است که این کشور در هفته‌های اخیر نه تنها شاهد مظاهرات گسترده بوده، بلکه حملات گروه‌های مسلح، شهروندان چینی را نیز آماج حملات مرگبار قرار داده است.

در حملات هفتهٔ گذشته که یک موتر بم‌گذاری شده، کاروان شهروندان چین را هدف قرار داد که در نتیجهٔ آن، دو انجنیر چینی کشته شدند. در این حمله کم از کم ۱۰ نفر دیگر زخمی شدند. پس از افزایش حملات شورشیان، حکومت پاکستان در حالت آماده باش قرار گرفته است.


شهباز شریف، صدراعظم پاکستان، از صدراعظم لی در یک میدان هوایی نظامی در نزدیکی اسلام‌آباد استقبال کرد و سپس هیات‌های دو کشور در مورد تجارت دوجانبه و پیشرفت دهلیز اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) گفتگو کردند. این پروژه بخشی عمدهٔ ابتکار "یک کمربند یک راه" است که چین در آن ده‌ها میلیارد دالر سرمایه گذاری کرده است.


پاکستان به‌ منظور تامین امنیت سفر لی و نشست سازمان همکاری شانگهای، سه روز تعطیلی رسمی را در اسلام‌آباد و راولپندی اعلام کرده و نیروهای امنیتی در این مناطق مستقر شده‌اند.


در پایان گفتگو‌ها، لی و شریف به‌ صورت مجازی میدان هوایی بین‌المللی گوادر را افتتاح کردند، شهری ساحلی که بندر آب‌های عمیق آن زیر کنترول چین قرار دارد. دلیل افتتاح مجازی این میدان هوایی به صورت رسمی اعلام نشده است،‌ اما منابع دیلوماتیک گفته‌اند که افرایش نگرانی‌های امنیتی به ویژه حمله بر شهروندان چینی، دلیل عمدهٔ آن است.


صدراعظم چین گفت که اقدامات استراتیژیک شی جینپینگ، رییس جمهور چین، و رهبری پاکستان موجب شده تا "مشارکت استراتژیک ما در هر شرایطی عمیق‌تر شود. ما یک دوستی آهنین و نشکن داریم که آزمون تحولات بین‌المللی را پشت سر گذاشته‌ایم."

شهباز شریف در سخنرانی کوتاه خود از صدراعظم بابت ساخت میدان هوایی بین المللی گوادر به‌ عنوان تحفه تشکر کرد و گفت: "اطمینان می‌دهم که برای ارتقای صلح و امنیت چینی‌ها در پاکستان، از نزدیک با شما همکاری خواهم کرد."


لی نخستین صدراعظم چین است که پس از ۱۱ سال به اسلام‌آباد سفر می‌کند. حکومت شهباز شریف می‌گوید این سفر پیشرفت دهلیز اقتصادی چین-پاکستان را تقویت کرده و به گسترش اشتغالزایی شهروندان چین در پاکستان کمک خواهد کرد.

چین در طول یک دههٔ‌ گذشته کم از کم ۲۵ میلیارد دلار را از طریق دهلیز اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) سرمایه‌گذاری کرده و پروژه‌های بزرگ زیربنایی مانند جاده‌ها، بزرگراه‌ها، نیروگاه‌ها و بندر و میدان هوایی بین المللی گوادر را اعمار کرده است.

با این حال، برخی منتقدان نسبت به تمایل چین برای گسترش سرمایه‌گذاری‌ها ابراز شک و تردید کرده اند. آنان گفته‌اند که افزایش تهدیدات امنیتی علیه کارگران چینی در پاکستان و سایر مشکلات، چین را نسبت به سرمایه‌گذاری بیشتر در آن کشور،‌ بی میل می‌کند.

حملات تندروان از سال ۲۰۱۷ تا حالا سبب کشته شدن ۲۱ شهروند چینی شده است. پس از حمله انتحاری هفته گذشته در کراچی که هدف آن انجنیران چینی مرتبط با یک نیروگاه برق دهلیز اقتصادی چین-پاکستان بود، بیجینگ را واداشت که به شهروندان خود توصیه کند تا از سفر به ایالت‌های بلوچستان و خیبر پشتونخوا اجتناب کنند؛ این دو منطقه در مرز با افغانستان قرار دارند و شاهد حملات مکرر شورشیان بوده‌اند.