سفر بلینکن به چین و تاثیر آن بر بهبود روابط میان واشنگتن و بیجینگ

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، با هیات همراه در چین

انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، روز چهارشنبه ۲۴ اپریل (پنجم ثور) در حالی وارد چین شد که روابط میان ایالات متحده و چین بهبودی نسبی یافته، اما هنوز هم مجموعه‌ای از موضوعات حل نشده، ثبات این روابط را تهدید می‌کند.

قرار است بلینکن در این سفر افزون بر دیدار با رهبران بخش تجاری، روز جمعه با وانگ یی، وزیر خارجۀ چین در بیجینگ ملاقات کند. همچنان، احتمال می‌رود که بلینکن با شی جینپینگ، رییس جمهور چین نیز دیداری داشته باشد.

این سفر بلینکن، تازه ترین تماس در سطح مقامات بالا در میان این دو کشور است که در آن، هر دو کشور با گروه های کاری روی موضوعات مختلف به شمول تجارت جهانی و ارتباطات نظامی صحبت خواهند کرد.

مناقشۀ چین با تایوان و حمایت چین از روسیه در جنگ اوکراین، دو موضوع مهم مورد بحث در روابط میان ایندو کشور تلقی می‌شود.

بلینکن، بر چین فشار خواهد آورد تا شرکت هایش را از بازسازی و تامین مواد به سکتور صنعتی دفاعی روسیه بازدارد. در حالیکه چین به روسیه تسلیحات را برای جنگ اوکراین فراهم نمی‌کند، مقامات ایالات متحده هشدار داده اند که شرکت‌های چینی تکنالوژی دارای ظرفیت استفادۀ دو گانه -نظامی و ملکی- را برای کمک به روسیه در این جنگ، فراهم می‌کند.

در حالیکه انتظار پیشرفت بزرگ از این سفر نمی‌رود، الفرد وو، دستیار استاد در کالج سیاست عمومی لی کوان یوو در سنگاپور می‌گوید که هر دو کشور میخواهند تا "خطوط ارتباطی را برای جلوگیری از سناریوهای ناخوشایند، باز نگهدارند".

یک مقام ارشد وزارت خارجه ایالات متحده، روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی ابراز داشت که واشنگتن، آماده است تا "اقدامات لازم" را علیه شرکت‌های چینی اتخاذ کند که معتقد است باعث صدمه به امنیت ایالات متحده و اروپا می‌گردند.

سفر بلینکن به چین، بعد از آن صورت میگیرد که کانگرس ایالات متحده در ختم این هفته، یک قانون را که شامل بودجه تازه برای تایوان می‌گردد، تصویب کرد. کانگرس ایالات متحده، طرح "واگذاری یا انسداد" شرکت چینی بایت دانس، مالک شبکۀ اجتماعی تیک‌تاک، را نیز تصویب کرد.

حقوق بشر، یکی دیگر از موضوعاتی است که بلینکن در طول این سفر با مقامات چینی در مورد آن صحبت خواهد کرد و این موضوع شامل سورفتار چین با مسلمانان اویغور در شین‌ژیانگ می‌باشد.

جنت یلن، وزیر مالیه ایالات متحده، نیز در اوایل ماه اپریل به چین سفر کرد در حالیکه لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده، برای اولین بار در طول ۱۸ماه گذشته، از طریق تلیفون با وزیر دفاع چین صحبت نمود. جیک سالون، مشاور امنیت ملی قصر، نیز با وزیر خارجه چین، روی هدف اداره رقابت میان دو قدرت، بطور منظم صحبت میکند.

علیرغم تنش ها میان ایالات متحده و چین، کوشش ها برای یافتن مشترکات در قبال موضوعاتی مانند جنگ در شرق میانه، جریان دارد.

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده ابراز داشت که بلینکن، متعاقب حمله ادعا شده اسراییل بر قونسلگری ایران در دمشق، با وانگ یی و نمایندگان کشور های دیگری که با ایران رابطه دارند، صحبت کرد تا آنها را متقاعد سازد که تشدید تنش به نفع هیچ جانبی نیست و آنها باید "ایران را تشویق به عدم تشدید این تنش نمایند".