پولیس چین از دستگیری مظنون حمله بر آموزگاران امریکایی خبر داد

عکس آرشیف از در ورودی پارکی که در آن آموزگاران امریکایی هدف حمله قرار گرفتند.

مقام‌های چینی روز سه شنبه ۱۱ جون (۲۲ جوزا) گفتند که در پیوند به حمله با چاقو بر چهار آموزگار امریکایی پوهنتون بیهوا در شهر جیلین چین، یک مظنون بازداشت شده است.

پولیس شهر جیلین گفته است که این فرد کوی نام داشته و ۵۵ سال عمر دارد. پولیس در مورد انگیزۀ این حمله جزییاتی ارایه نکرده است. جیلین یک شهر صنعتی است که در ۱۰۰۰ کیلومتری بیجینگ، پایتخت چین، موقعیت دارد.

به گفتۀ پولیس، کوی روز دوشنبه هنگامی که در یک پارک شهری قدم می‌زد با یک شهروند خارجی شانه به شانه خورده و سپس این فرد و سه خارجی دیگر همراهش را با چاقو می‌زند. به گفتۀ پولیس، یک شهروند چین که می‌خواهد مانع این برخورد شود، نیز از سوی فرد مظنون زخمی می‌شود.

لین جیان، سخنگوی وزارت خارجۀ چین روز سه شنبه در یک نشست خبری گفت که زخمی شدگان این رویداد برای درمان به شفاخانه منتقل شده و به گفتۀ مقام‌های صحی وضعیت صحی هیچ یک آنان و خیم نیست. او افزود که تحقیقات در مورد چگونگی این رویداد جریان دارد.

نیکولاس برنز، سفیر ایالات متحده در چین، در پیامی در شبکۀ اجتماعی ایکس ضمن تمنا برای شفایابی سریع زخمی شدگان نگاشته است که به خاطر این رویداد "خشمگین و بسیار مشوش" شده است.

این حمله در زمانی به وقوع می‌پیوندد که ایالات متحده و چین در صدد اند تا تعامل مردمان دو کشور را در زمانی گسترش ببخشند که تنش میان دو کشور به خاطر مسایل تجارتی و نیز موضوعات بین‌المللی چون تایوان، آب‌های جنوب چین و جنگ اوکراین به شدت افزایش یافته است.

این رویداد در رسانه‌های چین بازتاب نیافت، جاییکه دولت در مورد پخش معلومات و خبرهایی که حساس تلقی می‌شود، کنترول شدید را بر رسانه‌ها حفظ کرده است.

پوهنتون کورنل در ایالت آیووای ایالات متحده، با پوهنتون بیهوا در چین همکاری دارد. به گفتۀ ین ویسر، سخنگوی پوهنتون کورنل، بر اساس برنامه‌ای که در سال ۲۰۱۸ میان این دو پوهنتون آغاز شد، آموزگاران امریکایی در پوهنتون کورنل صنوف انگلیسی، کمپیوتر ساینس، ریاضیات و فزیک را راه اندازی می‌کردند.