رییس سی‌آی‌ای: شورش واگنر نمایانگر تاثیر مخرب تهاجم روسیه بر اوکراین است

ویلیم برنز، رییس ادارهٔ استخبارات مرکزی ایالات متحده

ویلیم برنز، رییس ادارهٔ استخبارات مرکزی ایالات متحده (CIA)، روز شنبه اول جولای (۱۰ سرطان) گفت که شورش مسلحانهٔ ییفگینی پریگوژین، رییس گروه واگنر،‌ بازتاب دهندهٔ تاثیرات مخرب تهاجم نظامی ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، بر اوکراین است.

برنز که در گذشته سفیر ایالات متحده در مسکو بود، گفته است که "شایان توجه است که پریگوژین قبل از این اقدام [شورش مسلحانه] اتهامات شدیدی در برابر منطق دروغین کرملین در مورد تهاجم بر اوکراین و عملکرد رهبری نظامی روسیه در جریان جنگ داشت."

به گفتهٔ برنز،‌ تاثیرات اتهام‌های وارده از سوی پریگوژین و سپس شورش مسلحانه زیر امرش برای مدت زمانی باقی خواهد ماند. او تاکید کرد که گفتار و کردار رییس گروه واگنر یاد‌آورنده تاثیر مخرب پوتین بر ''جامعه و رژیم خودش'' است.

برنز شورش مسلحانه را به مثابهٔ یک ''چالش مسلحانه به دولت روسیه'' عنوان کرد، اما تاکید کرد که این موضوع داخلی روسیه است و ایالات متحده در آن هیچ نقشی نخواهد داشت.

ییفگینی پریگوژین، رییس گروه واگنر، به تاریخ ۲۳ جون با نشر مجموعه‌ای از ویدیوها و پیام‌های صوتی سرگی شویگو، وزیر دفاع روسیه، را متهم کرد که دستور حملهٔ راکتی بر پایگاه نظامیان این گروه را صادر کرده و افزود که نیروهایش اکنون شویگو را در یک شورش مسلحانه مجازات خواهند کرد و از اردوی روسیه خواست که مقاومت نکنند.

اما یک روز پس از آن، به تاریخ ۲۴ جون به وساطت الکساندر لوکاشینکو، رییس جمهور بلاروس که متحد نزدیک پوتین است، دست از شورش مسلحانه برداشت.

پریگوژین پس از آنکه روز شنبه شورش مسلحانه علیه مقام‌های ارشد نظامی روسیه را به وساطت لوکاشینکو، پایان داد، روز سه‌شنبه به بلاروس رسید.