واقعات کووید۱۹ در هند به بیش از پنج میلیون رسید 

وزارت صحت هند اعلام کرد که شمار واقعات مثبت کووید۱۹ در آن کشور از مرز پنج میلیون گذشته است.

بر اساس آمار وزارت صحت هند که روز چهارشنبه ۱۶ سپتمبر (۲۶ سنبله) نشر شد، تنها در 24 ساعت گذشته در آن کشور ۹۰۱۲۳ مورد جدید ابتلا و ۱۲۹۰ مرگ ناشی از کووید۱۹ ثبت شده است.

بر اساس آمار پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده، تا صبح چهارشنبه به وقت امریکا شمار واقعات کووید۱۹ در هند به پنج میلیون و ۲۰ هزار و ۳۵۹ و مرگ و میر ناشی از آن به ۸۲۰۶۶ رسیده است. تنها یک میلیون واقعۀ جدید ابتلا به کروناویروس بین تاریخ پنجم تا ۱۶سپتمبر در هند ثبت شده است.

هند در ماه مارچ و در آغازین روزهای همه‌گیری کروناویروس، محدودیت‌های شدید را برای جلوگیری از شیوع این بیماری وضع کرد، اما این محدودیت‌ها ضربۀ شدید اقتصادی را به آن کشور وارد کرد. اینک، افزایش واقعات این بیماری در هند موازی و همزمان با رفع محدودیت‌ها سیر می‌کند.

هند از رهگذر میزان ابتلا و تلفات ناشی از کروناویروس دومین کشور جهان است. ایالات متحده با بیش از شش میلیون و ۶۰۶ هزار مورد ابتلا و نزدیک به ۱۹۶ هزار مورد مرگ ناشی از کروناویروس در صدر کشورهایی قرار دارد که بیشترین واقعات و تلفات کووید۱۹ را دارند.

این در حالی است که دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده روز سه شنبه گفت که "در جریان چند هفته" ایالات متحده به واکسین کووید۱۹ دست خواهد یافت، هرچند متخصصان صحی گفته اند که واکسین احتمالی موثر برای کروناویروس به مراتب دیرتر از آنچه آقای ترمپ وعده کرده است، فراهم خواهد شد.

آقای ترمپ چندی پیش گفته بود که واکسین موثر کروناویروس در امریکا پیش از انتخابات سوم نومبر در دسترس مردم قرار خواهد گرفت.

رییس جمهور ترمپ همچنان با اشاره به نظریۀ "معافیت گله‌ای" گفته است که کروناویروس حتا بدون واکسین نیز به تدریج محو خواهد شد، اما به گفتۀ وی در موجودیت واکسین این ویروس "به بسیار سرعت معدوم خواهد شد".

اظهارات آقای ترمپ در مورد همه‌گیری کروناویروس در امریکا ساعاتی پس از نشر گزارش مرکز پژوهشی پیو بود که بر اساس آن تنها ۱۵درصد شرکت کنندگان از ۱۳ کشور در نظرپرسی این نهاد گفته بودند که ایالات متحده همه‌گیری کروناویروس را به خوبی رسیدگی کرده است و ۸۵ درصد باقیمانده عملکرد امریکا در این زمینه ضعیف توصیف کرده اند.

پاسخ دهندگان این نظرپرسی عملکرد سازمان جهانی صحت را در زمینۀ مبارزه با همه‌گیری تایید کرده اند، حالانکه آقای ترمپ سازمان جهانی صحت را در خصوص رسیدگی به همه‌گیری کروناویروس به فساد و عملکرد چین محور متهم کرده و عضویت امریکا را در این سازمان لغو کرد.