رییس جمهور کیوبا به طرفداری از فلسطینی‌ها راهپیمایی کرد 

از چپ به راست، مانویل ماریرو، صدر اعظم کیوبا، میگویل دیاز کنیل، رییس جمهور کیوبا و همسراش، لیس کویستا

میگل دیاز کنیل، رییس جمهور کیوبا، روز پنجشنبه ۲۳ نومبر (دوم قوس) در حمایت از فلسطینی‌ها راهپیمایی بزرگی را رهبری کرد.

رییس جمهور کیوبا در حالی که پرچم فلسطینی را حمل می‌کرد ازایالات متحده به خاطر حمایت از اسراییل انتقاد کرد.

وزارت داخلهٔ کیوبا با نشر پیامی در شبکهٔ اجتماعی ایکس نوشته است که ۱۰۰ هزار نفر در این راهپیمایی که یک ساعت ادامه داشت و توسط انجمن گرو‌های جوانان این کشور سازماندهی شده بود، اشتراک داشتند.

کرستینا دیاز، محصل پوهنتون هوانا که در این راهپیمایی اشتراک داشت، گفت: "جوانان اشتراک کننده در این راهپیمایی خواهان توقف حملات بر فلسطین اند."

او افزود که اسراییلی‌ها و فلسطینی‌ها از جنگ که در پی حملهٔ حماس آغاز شده است، رنج برده اند و "ساده لوحی خواهد بود که این را جنگ خواند، این نسل کشی است."

رییس جمهور کیوبا در کنار همسراش و مقامات بلند پایهٔ دولتی در راس این راهپیمایی حضور داشت.

مقامات اسراییل گفته اند که جنگجویان گروه حماس در جریان حمله بر اسراییل به تاریخ هفتم اکتوبر، ۱۲۰۰ نفر را کشته و ۲۴۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند.

در واکنش به آن، اسراییل در چند هفتهٔ گذشته غزه را آماج حملات پیهم هوایی و زمینی قرار داده که در اثر آن، به گفتهٔ مقام‌های صحی غزه، بیش از ۱۴هزار فلسطینی، عمدتاً زنان و کودکان کشته شده اند.

ایالات متحده ضمن تقبیح حملات گروه حماس گفته است که اسراییل حق دفاع از خود را دارد و واشنگتن از تل ابیب حمایت می‌کند.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، تعهد کرده است تا هرگونه کمک نظامی را برای اسراییل در جنگ غزه فراهم کند، اما ضمناً در خصوص درد و رنج فلسطینی‌ها ابراز همدردی کرده است.

بایدن همچنان گفته است که غزه و کرانهٔ غربی باید در نهایت تحت یک ادارهٔ جدید فلسطینی دوباره متحد شوند.

او در مقاله‌ای که هفتهٔ گذشته در واشنگتن پست به نشر رسید، نوشته است: "در حالی که ما برای صلح تلاش می‌کنیم، غزه و کرانه غربی باید تحت یک ساختار حکومتی واحد، در نهایت تحت یک ادارهٔ خودگردان فلسطینی‌ تجدید شده متحد شوند، زیرا همه ما برای راه حل دو دولت [اسراییل-فلسطین] تلاش می‌کنیم."

تا اکنون چند بار به حمایت از فلسطین راهپیمایی های در کیوبا راه اندازی شده است، اما این بزرگترین راهپیمایی بود.

شماری از محصلین فلسطینی که در کیوبا مصروف آموزش اند نیز در این راهپیمایی اشتراک کرده بودند.

عصام الداودیه، محصل ۲۲ سالهٔ فلسطینی، ضمن سپاس از حمایت مردم و حکومت کیوبا گفت که "آنان همیشه از فلسطین حمایت کرده اند".