ادامۀ حملات هوایی اسراییل بر غزه و راکت پراگنی گروه جهاد اسلامی بر اسراییل

حملات هوایی اسراییل بر غزه و راکت پراگنی گروه جهاد اسلامی بر اسراییل در حالی وارد سومین روز خود می‌شود که وزارت صحت غزه روز یکشنبه هفتم اگست (۱۶ اسد) از کشته شدن ۳۱ فلسطینی به شمول شش کودک و زخمی شدن ۲۶۵ نفر خبر داد.

مقامات اسراییلی اعلام کرده اند که یک حملهٔ پیشگیرانه علیه گروه جهاد اسلامی باید انجام می‌شد، زیرا این گروه در پی چند روز تنش در مرز با غزه قصد حمله قریب‌الوقوع را داشت.

گروه جهاد اسلامی که گروه مجزا از حماس می‌باشد، گفته است که بمباران اسراییل به منزله "اعلان جنگ" است و در تلافی به حملات اسراییل به غزه، بیش از ۴۰۰ راکت به سوی اسراییل شلیک کرده است. تاکنون گزارشی در مورد تلفات اسراییلی‌ها داده نشده است.

مقامات صحی غزه گفته اند که شش کودک در نتیجهٔ‌ حملات اسراییل بر غزه کشته شده اند، اما اسراییل گفته است که شواهد "غیرقابل انکار" دارد که یک راکت تندروان جهاد اسلامی روز شنبه سبب کشته شدن چند کودک در جبلیه در شمال غزه شده است.

اردوی اسراییل هشدار داده است که عملیات هوایی و توپخانه‌ای آنها علیه گروه جهاد اسلامی ممکن یک هفته دوام کند. اما عبدالفتاح السیسی، رییس جمهور مصر گفته است که قاهره برای کاهش خشونت با هر دو طرف سرگرم گفتگو است.

در همین حال وزارت امور خارجهٔ ایالات متحده روز شنبه ششم اگست گفت که ایالات متحده به طور کامل از حق اسراییل برای دفاع از خود حمایت می‌کند، اما از همه جوانب خواست تا از تشدید بیشتر درگیری‌ها خودداری کنند.

درگیری‌ها، روال زندگی شهروندان غزه را مختل کرده و جریان برق به دلیل کمبود مواد سوخت پس از بسته شدن گذرگاه‌های مرزی توسط اسراییل، قطع شده است.

وزارت صحت غزه گفته است که چند ساعت آینده "مهم و دشوار" خواهد بود و هشدار داده که به دلیل کمبود برق، خدمات حیاتی ممکن در جریان ۷۲ ساعت آینده متوقف شود.

حملات اسراییل روز جمعه به دنبال دستگیری بسام السعدی، فرمانده ارشد جهاد اسلامی، در کرانه غربی آغاز شد. اسراییل پس از دستگیری السعدی تمام گذرگاه‌های غزه و راه‌ها و جاده‌های نزدیک به این باریکه را از بیم اقدامات تلافی‌جویانه تندروان فلسطینی مسدود کرده است.

نوار غزه که جمعیت آن به ۲.۳ میلیون نفر می رسد و در کنترول گروه حماس قرار دارد، از سال ۲۰۰۷ میلادی به این سو،‌ در محاصرهٔ‌ اسراییل قرار دارد.

در سال ۲۰۲۱ میلادی، جنگ ۱۱ روزه بین اسراییل و حماس موجب کشته شدن بیش از ۲۵۰ نفر، عمدتا فلسطینی‌ها، و ویرانی گسترده در غزه شد.