انتخابات امریکا؛ سرنوشت ۲۰ کرسی مجلس نمایندگان تا حال روشن نیست

پیش‌بینی‌ها مبنی بر اینکه جمهوری‌خواهان در انتخابات میان دوره‌ای هشتم نومبر امسال ممکن با کنترول هر دو مجلس سنا و نمایندگان را در کانگرس ایالات متحده به دست خواهند آورد به حقیقت نپیوست.

شمارش آرا نشان می‌دهد که دموکرات‌ها تا کنون ۵۰ کرسی مجلس سنا را برنده شده اند، اما به نظر می‌رسد که جمهوری‌خواهان به پیروزی در مجلس نمایندگان نزدیک‌تر می‌شوند. با این حال رقابت بر سر برخی کرسی‌های مجلس نمایندگان تا حدی تنگاتنگ است که نمی‌توان برندۀ آن را پیش‌بینی کرد.

دست آورد حزب رییس ‌جمهور جو بایدن در انتخابات میان‌دوره ای هفتهٔ گذشته فراتر از تمام انتظارات بود.

کترین کورتیز مستوس نامزد حزب دموکرات برای کرسی مجلس سنا از ایالات نوادا، ادم لکسالت، نامزد جمهوریخواه را با تفاوت اندک آرا شکست داد.

پیروزی مستوس متضمن آن است که دموکرات‌ها حداقل یک بخش از کانگرس را در دو سال آخر دورهٔ ریاست جمهوری بایدن حفظ خواهند کرد.

این پیروزی به این معنی است که چک شومر، سناتور دموکرات از ایالت نیویارک همچنان منحیث رهبر اکثریت در مجلس سنا باقی می‌ماند.

بایدن که هنگام اعلام خبر پیروزی مستوس سرگرم سفر به کمبودیا بود، به خبرنگاران گفت: "من به سناتور شومر تبریک می گویم. او دوباره اکثریت را به دست آورده است. و ما اکنون روی ایالت جورجیا تمرکز را معطوف می داریم. از وضعیت فعلی احساس خوبی داریم. می‌دانم که مغرورانه خوشبین استیم. اما من از میزان اشتراک مردم در انتحابات تعجب نمی‌کنم. از حضور آنها فوق العاده راضی هستم. و من فکر می کنم این بازتابی از کیفیت نامزدهای ما است."

مچ مک‌کانل، رهبر اقلیت جمهوریخواه مجلس سنا، قبلاً از نامزدهای حزب خود انتقاد کرده بود و دیگران نیز در این انتقاد از وی حمایت کردند.

کرس سنونو، والی جمهوریخواه ایالت نیوهمشر گفت: "کیفیت یک کاندید مهم است. یک احساسی از افراط‌گرایی وجود دارد که بسیاری از جمهوری‌خواهان به درستی یا به نا حق به آن پیوند داده شدند. به عنوان یک امریکایی، ما باید همین اکنون افراط‌گرایی را از بین ببریم. فکر می‌کنم این دقیقاً همان چیزی است که شما دیدید."

نامزدان مورد حمایت دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین امریکا، مثل دکتر مهمت آز، در رقابت برای احراز کرسی سنا در پنسلوانیا به جان فترمن دموکرات باخت و بلیک مسترز در رقابت بالای کرسی سنا از ایالت اریزونا در برابر مارک کیلی از حزب یموکرات شکست خورد.

آقای مسترز پس از اعلان این پیروزی اش گفت: "افتخار می کنم که مسوولیت اریزونا در مجلس سنا به من سپرده شد و تا شش سال دیگر نماینده ایالت ما در سنای ایالات متحده باشم."

با داشتن پنجاه کرسی، دموکرات‌ها عملاً مجلس سنا را کنترول می‌کنند و کاملا هریس، معاون رییس‌جمهور، به عنوان رییس سنا، رای تعیین کننده را به صندوق می‌اندازد.

تنها نتیجه یک ایالت در رقابت مجلس سنا معلوم نیست و آن جورجیا است. هرشل واکر، جمهوری‌خواه و ستاره سابق فوتبال، و کشیش رافایل وارناک، سناتور دموکرات، به دور دوم انتخابات در ششم ماه دسمبر می‌‌روند. جورجیا یکی از دو ایالتی است که برای پیروز شدن، یک نامزد باید حداقل ۵۰ درصد آرا را به دست آورد.

از جانب دیگر، گفته می شود که هنوز زود است تا نتایج نهایی انتخابات مجلس نمایندگان اعلان گردد ، اما به نظر می رسد که جمهوری خواهان ۲۱۸ کرسی لازم برای کسب اکثریت را بدست خواهند آورد.

ننسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان گفت: "نتیجه هر چه که باشد، ما در مسیری قرار داریم که کشورمان را به جای بهتر از آنچه طرف مقابل به پایین سوق داده است، ببریم."

اعلان نتایج انتخابات مجلس نمایندگان ممکن زمان زیادی را در بر گیرد زیرا کارمندان انتخاباتی هنوز مصروف شمارش آرا استند.