معترضان از سفر نتنیاهو به امریکا و ارسال سلاح به اسراییل انتقاد کردند

پولیس ساختمان کانگرس امریکا هنگام دستگیری شماری از معترضان ضد جنگ غزه

معترضان ضد جنگ غزه روز سه شنبه ۲۳ جولای (دوم اسد) یک روز قبل از سخنرانی بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، در کانگرس ایالات متحده امریکا تظاهرات کردند و پولیس چندین نفر را در این ارتباط دستگیر کرده است.

نتنیاهو که ناوقت دوشنبه به واشنگتن رسید، گفته است که در جستجوی حمایت دو حزبی-دموکرات‌ها و جمهورخواهان- است،‌ زیرا حمایت این دو حزب برای کشورش بسیار با اهمیت است.

صدراعظم اسراییل در جریان سفرش به واشنگتن با مقامات ایالات متحده به شمول رییس جمهور جو بایدن ملاقات می‌کند.

نتنیاهو قرار است روز چهارشنبه ۲۴ جولای در نشست مشترک سنا و مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده سخنرانی کند.

پیش از این، ده‌ها معترض شام دوشنبه در بیرون هوتلی که نتنیاهو اقامت دارد، تجمع کردند. صدها معترض دیگر پس از چاشت سه شنبه در مقابل یکی از دفاتر اعضای مجلس سنا و مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده بر ضد جنگ غزه تجمع اعتراضی برپا کردند.

این اعتراضات توسط صدای یهودی برای صلح، یک نهاد یهودی چپ‌گرای امریکایی ضد صهیونیست، سازماندهی شده است. معترضان با پیراهن‌های سرخ به تن کرده بودند که روی آن نوشته شده بود "نه به نام ما.'' این معترضان شعار‌‌ سر دادند که ''بگذارید غزه زنده بماند."

پس از نیم ساعت سر دادن شعار‌ها، نیروهای پولیس کانگرس چندین بار هشدار صادر کردند و به تعقیب آن معترضان را دستگیر و یک به یک آنان را از مقابل دفتر کانگرس ایالات متحده دور بردند.

خشم در مقابل رییس جمهور ایالات متحده

معترضان بیشتر بر اداره جو بایدن، رییس جمهور امریکا، خشمگین بودند و از بایدن خواستند تا به صورت فوری ارسال تسلیحات را به اسراییل متوقف کند.

جین هیرشمن که دختر یکی از بازماندگان هلوکاست - نسل‌کشی یهودیان توسط نازی‌های‌ آلمان - است، همراه با دو دخترش از شهر نیویارک به این اعتراض پیوسته است. هر دو دختر هیرشمن توسط پولیس دستگیر شده اند.

هیرشمن گفت: "من دختر بازماندگان هولوکاست استم و می دانم هولوکاست چگونه است."

او بدون ذکر تلفات غیرنظامیان در نوار غزه گفت:‌ "وقتی می گوییم هرگز دوباره، منظور ما هرگز برای هر کسی دیگر است."

هیرشمن افزود: ''ما بر نتنیاهو تمرکز نداریم. او فقط یک نشانه است. اما چگونه بایدن در حالی که برای آنان بم‌ها و طیاره‌ها را ارسال می‌کند، خواهان آتش‌بس شده است."

پولیس کانگرس ایالات متحده تا ساعت هشت شب به وقت محلی گفت که شمار دقیق افراد دستگیر شده را در اختیار ندارد، اما نهاد صدای یهودی برای صلح با نشر اعلامیه‌ای گفته است که ۴۰۰ نفر به شمول دست‌کم ۱۲ خاخام یهودی، روحانی مذهبی یهود، دستگیر شده‌اند.

میچل ریوارد، رییس دفتر دن کیلدی، عضو مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده، با نشر اعلامیه‌ای گفت که دفترش پس از آن خواهان مداخله پولیس شد که معترضان " اخلالگر شدند، با خشونت دروازه‌های دفتر را زدند، با صدای بلند فریاد زدند و تلاش کردند به زور وارد دفتر شوند.''

کیلدی سپس به خبرگزاری اسو شیتد پرس گفت که در اوایل سال روان میلادی به ارسال تسلیحات نظامی گسترده برای اسراییل رای مخالف داده بود. اما نمی‌داند که چرا دفتر وی هدف قرار گرفت.

در همین حال، حامیان اسراییل بر نتنیاهو فشار آورده‌اند تا به آتش‌بس در غزه توافق کند تا گروگان‌هایی که هنوز هم در اسارت حماس قرار دارند، آزاد شوند.

بر اساس گزارش‌ها، از جمله ۲۵۰ گروگان، ۱۲۰ نفر آنان هنوز هم در اسارت گروه حماس به سر می‌برند.

نزدیک به ۱۵۰ معترض پیراهن‌های زرد به تن داشتند که آن نوشته شده بود "همین حالا توافق را امضا کنید'' و شعار می‌داند که ''آنان را[گروگان ‌ها را] را به خانه بیاورید."

انتظارمی‌رود که هنگامی سخنرانی روز چهارشنبه نتنیاهو در کانگرس ایالات متحده، چندین مظاهره راه اندازی شود. به همین دلیل، پولیس امنیت اطراف کانگرس امریکا را تقویت کرده و چندین جاده منتهی به آن را مسدود کرده است.

مقامات ایالات متحده که نخواستند نام شان در گزارش ذکر شود، گفته‌اند که انتظار می‌رود بایدن روز پنجشنبه با نتنیاهو ملاقات کند. کاملا هریس، معاون رییس جمهور امریکا، نیز قرار است به طور جداگانه با نتنیاهو در عین روز ملاقات کند.

در همین حال،‌ دونالد ترمپ، نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده، در صفحه اجتماعی Truth خود گفته است که روز جمعه با نتنیاهو ملاقات خواهد کرد.