شماری از کشیش‌های فرانسوی به تعرض جنسی بر کودکان متهم شدند 

یک کلیسا در فرانسه گفت که ۱۱ کشیش پیشین و برحال به خشونت جنسی در حالی متهم شده اند که یکی از آنان اعتراف کرد که بیش از ۳۰ سال پیش، بر یک کودک تعرض جنسی کرده بود.

ژان‌تیغ‌ ریکا، کشیش ۷۸ ساله که در سال ۲۰۱۶ از سوی پاپ فرانسس، رهبر کاتولیک‌های جهان ترفیع کرده بود،‌ اعتراف کرد که بر یک دختر ۱۴ ساله "عمل قابل مجازات" را انجام داده بود.

او گفته است که می‌داند که اعمال او بر زندگی آن دختر عواقب پایدار داشته و از وی خواستار بخشش شد.

یکی از مقامات کلیسا در شهر ریمیس فرانسه گفت که تمامی متهمان یا مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت و یاهم کلیسا در مقابل آنان بر اساس روش‌‌های انضباطی عمل خواهد کرد.

کشیش‌های فرانسوی همواره در کنفرانس خزانی گردهم آمده و در مورد بهبود اطلاعات و شفافیت پیرامون اتهامات جرایم جنسی علیه روحانیون بحث می‌کنند، اما یکی از آن گفت که اعتراف ریکا برای آنان تکان دهنده بود.

سال گذشته، یافته‌های یک تحقیق تایید کرد که از سال‌های ۱۹۵۰ به اینسو کودکان از سوی کشیش‌ها و سایر اعضای کلیسا به گونهٔ‌گسترده مورد تعرض جنسی قرار گرفته اند.

این تحقیق یافته است که در جریان هفت دههٔ گذشته، ۲۱۶ هزار کودک از سوی روحانیون مورد تعرض جنسی قرار گرفته و این آمار با شمولیت ادعا‌ها علیه اعضای کلیسا، مانند معلمان مکاتب کاتولیک به ۳۳۰ هزار مورد رسیده است.

کمیسیونی که این تحقیقات را راه اندازی کرده بود، پنهانکاری این آزار و اذیت و تعرض جنسی توسط روحانیون را تقبیح کرده و از کلیسا خواست تا به قربانیان غرامت پرداخت کند.