رهبران اتحادیهٔ اروپا به وضع تعزیرات جدید بر روسیه توافق کردند؛ اتریش شرط گذاشت

رهبران اتحادیهٔ اروپا روز پنجشنبه ۱۴ دسمبر (۲۳ قوس) به وضع دوازدهمین دور تعزیرات بر روسیه توافق کردند، اما اتریش برای امضای تحریم‌های جدید شرط گذاشت.

این تعزیرات به دلیل تهاجم نظامی مسکو بر اوکراین وضع می‌شود که صادرات الماس روسیه را هدف قرار داده و به نفت این کشور نرخ تعیین می‌کند.

رهبران ۲۷ عضو این اتحادیه در یک اعلامیه‌ٔ مشترک که در جریان نشستی در بروکسل صادر شد، از این تعزیرات جدید استقبال کردند.

از زمان آغاز تهاجم روسیه بر اوکراین در فبروری سال ۲۰۲۲ به اینسو، اتحادیهٔ اروپا مجموعهٔ از تعزیرات بی‌سابقه را بر مسکو وضع کرده است.

اما این دور جدید تعزیرات که قرار است به گونهٔ رسمی نشر شود، با مخالفت اتریش مواجه شده است.

دو منبع آگاه به این روند می‌گویند که اتریش شرط گذاشته است که برای این که تعزیرات اتحادیهٔ اروپا را امضا کند، اوکراین باید بانک بین المللی غایف‌آیسن - بزرگترین بانک غربی در روسیه - را از فهرست سیاهش بیرون کند.

غایف‌آیسن یگانه شرکت اتریشی در فهرست سیاه اوکراین است.

ماه گذشته، وزیر خارجهٔ اتریش به شمولیت این بانک در فهرست سیاه انتقاد کرده بود.

این اقدام روابط عمیق اقتصادی اتریش با روسیه را برجسته می‌سازد. با وجود آنکه اتریش به گونهٔ علنی از اوکراین اعلام حمایت کرده است، مقامات متعددی به شرط نشر نشدن نام شان در گزارش رویترز گفته اند که این کشورمایل نیست روابط‌ دیریرنه‌اش با روسیه را به گونهٔ کامل تیره سازد.

اقتصاد روسیه تا هنوز در مقابل تعزیرات غرب تاب آورده و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور این کشور روز پنجشنبه گفت که کشورش می‌تواند با وجود این همه تعزیرات به پیش برود.

این گزارش بر اساس معلومات خبرگزاری‌های فرانس‌پرس و رویترز تهیه شده است.