اتحادیه اروپا دستور تخلیه فلسطینی‌ها از رفح را 'غیرقابل قبول' خواند

چارلز میشل، رییس شورای اتحادیه اروپا روز شنبه ۱۱ می (۲۲ ثور) دستور تخلیه غیرنظامیان فلسطینی در شهر رفح توسط اسراییل را محکوم کرده و آن را "غیرقابل قبول" خواند.

اردوی اسراییل اوایل روز شنبه به فلسطینی‌ها دستور داد تا شرق رفح و شمال نوار غزه را تخلیه کنند،‌ زیرا اردوی آن کشور پلان حملات گسترده زمینی بر ضد تندروان گروه حماس را دارد.

شماری از باشندگان نوار غزه به خبرگزاری فرانس پرس گفته‌اند که آنان این دستور نوشتاری و صوتی را از طریق تلیفون‌های موبایل خود دریافت کرده‌ اند.

رییس شورای اتحادیه اروپا به نمایندگی از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، در شبکهٔ ایکس نگاشته است: "دستور تخلیه غیرنظامیان گیرمانده در رفح به مناطق ناامن غیرقابل قبول است."

او افزود: "ما از دولت اسراییل می‌خواهیم به قوانین بین‌المللی بشری احترام بگذارد و از انجام عملیات زمینی در رفح خودداری کند."

میشل گفت : "گذرگاه ها باید به طور کامل فعال باشند و به کمک‌های بشردوستانه ضروری اجازهٔ ورود به (غزه) داده شود." او همچنان خواستار تداوم تلاش‌ها برای دستیابی به آتش‌بس پایدار شد.

اسراییل همواره گفته است که عملیات زمینی در رفح برای شکست حماس یک امر ضروری است. اما ایالات متحده، ملل متحد و سایر کشور‌ها هشدار داده اند که عملیات زمینی بر این شهر ممکن سبب فاجعه بشری شود، زیرا بیش از یک میلیون فلسطینی از شمال غزه به رفح پناه برده اند.

جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده روز چهار شنبه در یک مصاحبه با شبکه خبری سی ان ان گفت که به دلیل نگرانی از وضعیت بیش از یک میلیون غیر نظامی که به شهر رفح پناه برده اند، تسلیحاتی را که اسراییل می‌تواند از آن در یک حمله تمام عیار به رفح استفاده کند، فراهم نخواهد کرد.

ملل متحد نیز نگرانی عمیقی نسبت به عملیات زمینی اسراییل در رفح ابراز کرده است. سر منشی سازمان ملل متحد هشدار داده که حملۀ زمینی نیروهای اسراییلی به رفح منجر به یک "فاجعۀ انسانی" خواهد شد.

گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر جنوب اسراییل حمله کرد. به گفته اسراییل، تندروان حماس در آن حمله دست‌کم ۱۱۷۰ نفر را کشتند و نزدیک به ۲۵۰ نفر را گروگان گرفتند.

اسراییل نیز در واکنش به این حمله، حملات انتقام جویانه خود را بر غزه آغاز کرد که به گفتهٔ وزارت صحت غزه که تحت کنترول گروه حماس است، باعث کشته شدن نزدیک به ۳۵ هزار فلسطینی، عمدتاً زنان و کودکان، شده است.