پنج کشور اروپایی به از سرگیری انتقال غلات اوکراین توافق کردند

کمیسیون اروپا روز جمعه ۲۸ اپریل (هشتم حمل) اعلام کرد که برای از سرگیری انتقال غلات اوکراین با پنج کشور اتحادیه اروپا که بر ترانزیت غلات اوکراینی از طریق کشورهایشان محدودیت‌های اعمال کرده بودند، به توافق رسیده است.

بلغاریا، هنگری، پولند، رومانیا و سلواکیا گفته بودند که غلات اوکراین قرار بود به کشورهای دیگر صادر شود، اما در عوض در بازارهای محلی آنها به فروش می‌رسید که باعث کاهش قیمت‌ها برای کشاورزان محلی و اعتراضات آنها شده بود.

والدیس دامبروسکیس، معاون رییس کمیسیون اروپا در تویتی نوشت که اتحادیه اروپا با این پنج کشور "در اصول به توافق" رسیده است تا به نگرانی‌های کشاورزان اوکراین و کشورهای همسایه رسیدگی کند.

او گفت که این معامله شامل "اقدامات حفاظتی" برای محصولات چون گندم، جواری، و تخم گل‌آفتاب‌پرست است. اما او در مورد این اقدامات حفاظتی جزییات بیشتری ارایه نکرد.

دامبروسکیس افزود که این توافق همچنین شامل یک بستهٔ کمکی به ارزش ۱۰۰ میلیون یورو برای کشاورزان محلی نیز می‌باشد.

اوکراین یکی از بزرگترین کشورهای صادر کننده گندم ، جواری و روغن آفتاب پرست در جهان به شمار می‌رود، اما تهاجم روسیه و همچنان محاصرۀ بنادر اوکراین از سوی روسیه، روند صادرات را از اوکراین متوقف ساخته بود و این مشکل منابع تامین مواد غذایی بسیاری از کشورهای رو به انکشاف را به مخاطره انداخته و قیمت مواد غذایی را در جهان بلند برده است.

ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین روز جمعه گفت که با چارلز میشل، رییس شورای اروپا صحبت کرده تا نگرانی خود را در مورد آنچه او ممنوعیت مخرب صادرات محصولات کشاورزی کشورش خواند، ابراز کند.

او در یک سخنرانی ویدیویی گفت: "این به کرملین امید خطرناکی می‌دهد، این امید که در خانه مشترک اروپایی‌ما، تصمیم‌های اشتباه کسی بر منافع مشترک غالب می‌شود."

اورسولا فون در لاین، رییس کمیسیون اتحادیهٔ اروپا گفت که این توافق "هم ظرفیت صادرات اوکراین را حفظ می کند و هم به تغذیه جهان و معیشت کشاورزان ما ادامه می‌دهد."

روسیه و اوکراین به تنهایی ۳۰ درصد نیازمندی گندم جهان را تامین می‌کردند و تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین صادرات غله‌جات را از اوکراین به شدت مختل کرده و سبب افزایش نرخ مواد غذایی و نفت در جهان شده است.

ترکیه و سازمان ملل متحد در ۲۲ماه جولای ۲۰۲۲ با روسیه و اوکراین توافق کردند تا صادرات غله‌جات و مواد خوراکه را از اوکراین از سر بگیرند. این قرار داد به تاریخ ۱۸ مارچ (۲۷ حوت) برای چهار ماه دیگر تمدید شد.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید قرارداد صادرات غلات از اوکراین تمدید شد

ستیفن دوجاریک، سخنگوی منشی عمومی ملل متحد در بیانیه‌ای گفت که تاکنون حدود ۲۸ میلیون تن غلات و مواد غذایی تحت این توافق به ۴۵ کشور صادر شده است که به کاهش قیمت جهانی مواد غذایی و تثبیت بازار کمک کرده است.

دوجاریک گفت: "ما قویاً به هر دو توافق متعهد می‌مانیم و از همه طرف‌ها می‌خواهیم تا تلاش‌های خود را برای اجرای کامل آنها تشدید کنند."

این در حالی است که دیمیتری میدویدیف، رییس جمهور پیشین روسیه و عضو ارشد برحال شورای امنیت ملی آن کشور روز دوشنبه هشدار داد که اگر گروه هفت اقتصاد برتر جهان (جی-۷) صادرات به روسیه را ممنوع کند، مسکو قرارداد صادرات غلات اوکراین را لغو خواهد کرد.

پیش از جنگ، اوکراین ما‌هانه از طریق بنادرش ۴.۵ میلیون تن محصولات زراعتی را صادر می‌کرد که ۱۲ در صد گندم جهان در آن شامل بود.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.