آخرین کارنامۀ حرفه‌ای رونالدو در جام ملت‌های اروپا با شکست رقم خورد

جام فوتبال ملت‌های اروپا شام جمعه پنجم ماه جولای (۱۵ سرطان) شاهد برگزاری رقابت‌های "نیمه نهایی زودهنگام" بود.

چهار تیم برتر قارۀ اروپا، با قیمتی ترین بازیکنان لیگ‌های برتر این قاره، در رقابت یک چهارم به مصاف هم رفتند.

مبصرین فوتبال به خاطری دیدار‌های روز جمعه را "نیمه نهایی زودهنگام" خوانده اند که تیم های فرانسه، آلمان، پرتگال و اسپانیا، جام قهرمانی جهانی و ملت‌های اروپا را به خانه برده و هر کدام این کشور ها به گفتۀ مبصرین "مکتب فوتبال حرفه‌ای" پنداشته می شوند.

کرستیانو رونالدو، ستارۀ معروف پرتگال، آخرین حضورش را در جام ملت های اروپا با شکست تجربه کرد. این بازیکن ۳۹ ساله که بدون شک در جام ملت‌های چهار سال بعد ملت‌های اروپا حضور نخواهد داشت، موفق نشد تیمش را تا مرحلۀ نیمه نهایی هدایت کند و یک جام دیگر را در کارنامۀ زندگی حرفه‌ای اش ثبت کند.

در دومین رقابت یک چهارم جام ملت های اروپا که روز جمعه پنجم جولای، میان تیم‌های پرتگال و فرانسه برگزار شد، تیم پرتگال در ضربات پنالتی در برابر فرانسه از پا درآمد.

تیو هیرناندس، مدافع شماره ۲۲ تیم فرانسه با به ثمر رسانیدن پنجمین ضربۀ پنالتی رقابت، صعود تیمش را به دور نیمه نهایی جام ملت‌های اروپا یقینی ساخت و شکست پرتگال را در آخرین حضور رونالدو در جام ملت‌های اروپا رقم زد.

کریستیانو رونالدو، بار دیگر ضربۀ نخست پنالتی را خودش ضربه زد، اما جاو فیلیپس، بازیکن شماره ۱۱ پرتگال ضربۀ پنالتی تیمش را به تیر عمودی دروازه زد و راه را برای صعود فرانسه باز کرد. فرانسه‌ای‌ها تمام پنج ضربۀ پنالتی خود را به ثمر رسانیدند و دروازه بان پرتگال برخلاف انتظار همه، در این رقابت نتوانست حتا یک پنالتی را هم مهار کند.

تونی کروز، بازیکن خط میانه آلمان که آخرین حضورش در میدان فوتبال

پیش از آن، آلمان میزبان جام ملت‌های اروپا، در یک رقابت نفس‌گیر در برابر اسپانیا، دو مقابل یک شکست خورد. تونی کروز بازیکن خط میانۀ آلمان و تیم ریال مادرید، نیز که پس از ختم این جام قرار بود از زندگی حرفه‌ای فوتبال خداحافظی کند، پس از شکست روز جمعه در برابر اسپانیا، با چشمان اشک آلود میدان فوتبال را ترک کرد.

اسپانیایی‌ها که در دقیقۀ ۵۱ نیمۀ دوم بازی یک گول پیش افتاده بودند، نتوانستند برتری یک صفر را تا آخر حفظ کنند و تیم آلمان توانست در دقیقۀ ۸۹ نیمۀ دوم نتیجه را مساوی کند.

اما در دقیقۀ ۱۱۹ این رقابت، زمانی‌که لحظاتی بیش به ختم بازی نمانده بود و همۀ مبصرین روی چگونگی ضربات پنالتی میان دو تیم تبصره می کردند، گول دیدنی اسپانیا با ضربۀ سر توسط مایکل مرینو به ثمر رسید و میزبان رقابت‌ها را از جام حذف کرد.

رقابت‌های یک‌ چهارم دیگر این جام قرار است روز شنبه، ششم ماه جولای آغاز شود. در این مرحله، تیم های انگلستان – سویس و هالند – ترکیه به مصاف هم خواهند رفت.

به باور مبصرین فوتبال، انگلستان برای رسیدن به دور نهایی این جام فرصت "طلایی" در دست دارد. اگر انگلستان بتواند سویس و هالندرا از راه بردارد، خواهد توانست برای دستیابی به قهرمانی جام ملت‌های اروپا زور آزمایی کند.

دور نیمه نهایی این جام روز سه شنبه نهم جولای میان تیم های فرانسه و اسپانیا و چهارشنبه دهم جولای میان برندۀ رقابت میان انگلستان – سویس و هالند – ترکیه برگزار خواهد شد.