کارشناسان: افریقا حالا 'کانون تروریزم جهان' است

شماری از تندروان الشباب در سومالیا،‌ یکی از کشور‌های قارهٔ افریقا

کارشناسان مبارزه با تروریزم روز سه شنبه ۲۰ جون (۳۰ جوزا) گفتند که افریقا حالا کانون تروریزم جهان است و ۵۰ درصد قربانیان سال گذشته در جنوب صحرای افریقا توسط گروه‌های وابسته به القاعده و گروه دولت اسلامی (داعش) کشته شدند.

این کارشناسان همچنین گفتند که تندروان القاعده و داعش به طور گسترده در سایر نقاط جهان حضور دارند.

این کارشناسان گفته اند که وخیم شدن امنیت جهانی،‌ تهدید تروریزم را "پیچیده تر و غیرمتمرکزتر" می‌کند. به گفتهٔ آنان، افراط‌گرایان به طور فزاینده‌ای با استفاده از تکنالوژی پیشرفته،‌ طیاره‌های بی‌سرنشین و هوش مصنوعی راه های جدیدی را برای پلانگذاری و انجام حملات سازماندهی می‌کنند.

ملل متحد در هفتهٔ جاری میزبان سومین کنفرانس روسای سازمان های ضد ترویزم است. در میز مدور روز سه‌شنبه که بر تهدیدهای تروریزم کنونی و در حال ظهور تمرکز داشت، کارشناسانی از ملل متحد، انترپول، روسیه، ایالات متحده و قطر و همچنان مدیر ارشد استخبارات استراتیژیک گوگل اشتراک داشتند.

در همین حال،‌ پولیس بین المللی (‌انترپول) نیز در جریان یک میز مدور در سازمان ملل متحد گزارش داد که تروریزم مرتبط به ایدیولوژی راست افراطی در دههٔ گذشته، به‌ویژه در اروپا، امریکای شمالی و بخش‌هایی از آسیا و اقیانوسیه نزدیک به ۵۰ برابر افزایش یافته است.

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد، گفته است که موضوع مطرح بحث کلی جاری در این سازمان،‌ رسیدگی به تروریزم از طریق تقویت همکاری بین المللی است.

در جلسهٔ افتتاحیه روز دوشنبه این کارشناسان، نه تنها بر خنثا کردن حملات تروریستی صحبت شد، بلکه تاکید شد که از طریق مبارزه با فقر، تبعیض، زیربنا‌های ضعیف، نقض فاحش حقوق بشر و سایر عوامل که منتج به تروریزم می‌شود، تمرکز شود.

خالد خیاری،‌ دستیار منشی عمومی ملل متحد گفت که در نشست روز سه‌شنبه تمرکز بیشتر بر قارهٔ افریقا بود، زیرا حضور گروه‌های تروریستی به طور روز افزون در این قاره رو به افزایش است. او افزود که عوامل متعدد از جمله ''شکستگی‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی'' محلی در این قاره به ظهور القاعده و داعش دامن زده است.

به گفتهٔ‌ خیاری،‌ چندین کشور در قارهٔ افریقا از بورکینافاسو و ساحل گرفته تا چاد و سودان هنوز با پیامدهای ناشی از سرازیر شدن تسلیحات و جنگجویان خارجی از لیبیا مواجه اند.

پس از سرنگونی رژیم معمر قذافی، رییس جمهور پیشین لیبیا در سال ۲۰۱۱، این کشور درگیر جنگ‌های خونین داخلی شده است. این وضعیت موجب شد تا گروه های تندرو مثل گروه دولت اسلامی یا داعش نیز در آن کشور دست به خشونت های مرگبار بزنند. پس از آنکه داعش در سال ۲۰۱۷ در عراق با شکست مواجه شد، بسیاری از تندروان این گروه به کشور‌های شمال افریقا فرار کردند.