حملات سایبری در امریکا؛ کارشناسان: ممکن کار هکرهای روسی باشد

کارشناسان حملات سایبری می گویند که حملۀ دهم اکتوبر بر ۱۴ ویب‌سایت‌ میدان‌های هوایی ایالات متحده که شامل میدان هوایی لاس انجلس و شیکاگو می‌شود، به نظر می‌رسد که کار گروه هکر روسی به نام "کیلینت" باشد.

هرچند این حمله باعث ایجاد مشکلات اندک برای مسافران در این میدان‌های هوایی شد، کارشناسان تهدید بزرگتری را برجسته ساخته اند.

حملۀ "رد ارایه خدمات" شماری از ویب‌سایت‌های مربوط ۱۴میدان هوایی امریکا را هدف قرار داد و باعث ایجاد تراکم ترافیک و مسدود ماندن برخی از صفحات شد که برای مشتریان استفاده از این صفحات را دشوار ساخت.

به گفتهٔ کارشناسان، گروه "کیلینت" هکرهای روسی در عقب این حمله است که چینل تلگرام آن توسط ده‌ها هزار کاربر دنبال می‌شود.

هکرهای روسی از تحریم‌های غرب علیه روسیه که به دلیل تهاجم روسیه بر اوکراین نافذ شد، شاکی اند و آن را یک عملکرد "تخویف برانگیز" می‌خوانند.

ایوان رایت، تحلیل‌گر امور تهدیدات سایبری، گفت: "آنان ادعا می‌کنند که با اوکراین استند یا از جانب این کشور حمایت می‌شوند و در برابر تهاجمات روسیه مبارزه می کنند. به همین دلیل آنان به حملات سایبری دست زده اند."

بر اساس معلومات ایوان رایت، گروه هکر کیلینت در ماه می امسال رسماً علیه ده کشور به شمول ایالات متحده، بریتانیا، آلمان و ایتالیا اعلام جنگ کرد.

به گفتۀ کارشناسان سایبری و یک مقام ارشد ایالات متحده، تا کنون شواهدی وجود ندارد که دست داشتن حکومت روسیه در عقب این حملات سایبری را نشان دهد. از سوی دیگر، موثریت کار این هکرها نیز محدود است.

جان هلوت کویست، تحلیل‌گر امور استخباراتی، گفت: "آنان در جستجوی سازمان‌های مهم نهادهای زیربنایی اند، اما این ادارات را هدف قرار نمی‌دهند. آنان ویب‌سایت‌های مربوط به این سازمان‌ها را هدف قرار داده اند که تاثیر بر فعالیت این سازمان‌ها ندارند."

در این حملۀ سایبری، فعالیت خطوط هوایی متاثر نشد. هکرها حملات مختلف، از ابتدایی تا بسیار پیچیده انجام می‌دهند و سپس برای جلب توجه عامه آن را نشر می‌کنند.

به گفتۀ ایوان رایت، آنان بسیار علاقه دارند که توجه رسانه‌ها را جلب کنند و از این طریق برای خود هویت سازی کنند.

چنین هویت در روسیه حامی دارد، اما کارشناسان می گویند خسارت ناشی از این نوع حملات اندک است.

جان هلتوکویست، تحلیگر امور استخباراتی، گفت: "آنان برای کوتاه مدت و واقعا تصنعی استند اما در نهایت مشکل است که به آنان بی‌اعتنایی کرد."

این تحلیلگر امور استخبارات هشدار داد که در آینده ممکن چنین حملات ادامه یابد.