اصابت راکت بر یک شفاخانه در غزه حدود ۵۰۰ کشته برجا گذاشت

اجساد شماری از کشته شدگان در یکی از شفاخانه‌های نوار غزه

مقامات صحی فلسطین روز سه‌شنبه ۱۷ اکتوبر (۲۵ میزان) گفتند که در نتیجهٔ یک حمله بر یکی از شفاخانه‌های نوار غزه، کم و بیش ۵۰۰ نفر کشته شده اند.

‌مقام‌های فلسطینی ادعا می‌کنند که اسراییل این حمله را انجام داده است، اما مقام‌های اسراییلی به شمول صدر اعظم آن کشور، حملهٔ ناکام گروه جهاد اسلامی مستقر در غزه را عامل این رویداد می‌خوانند.

اردوی اسراییل در صفحهٔ فارسی ایکس خود گروه شبه نظامی جهاد اسلامی را در این انفجار مقصر دانسته است. اردوی اسراییل نگاشته است که این انفجار ناشی از ''شلیک نافرجام راکت'' به سمت اسراییل رخ داده است.

اردوی اسراییل در یک پیام جداگانهٔ ایکس جداگانه نوشته است:‌ "بر اساس اطلاعات رسیده، از چندین منبع که در اختیار داریم، سازمان جهاد اسلامی مسوول شلیک نافرجامی است که به شفاخانه اصابت کرده است.''

یواف گلانت، وزیر دفاع اسراییل، در ایکس گفته است که "حماس و جهاد اسلامی امشب با پرتاب راکت،‌صدها غیرنظامی را در شفاخانهٔ غزه کشته‌ اند."

بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، نیز در صفحهٔ رسمی ایکس خود حمله بر شفاخانهٔ غزه را محکوم کرده و آنرا کار تندروان دانسته است.

نتنیاهو در این پیام گفت:‌ "تمام جهان می‌داند. این تروریستان وحشی بودند که در شفاخانه‌ٔ غزه حمله کردند، نه نیروهای دفاعی اسراییل. آنان که به صورت وحشیانه کودکان ما را کشتند، کودکان خود را نیز کشتند."

شبه نظامیان جهاد اسلامی روز چهارشنبه ۱۸ اکتوبر (۲۴ میزان) اظهارات مقام‌های اسراییلی را در پیوند با این رویداد ''دروغ'' خوانده است.

رویترز با نشر این گزارش گفته است که صحت این ادعا‌ها را نمی تواند به گونۀ مستقل تایید کند که کدام جناح مسوول این انفجار بوده است.

وزیر صحت غزه که توسط گروه حماس کنترول می شود، اسراییل را به ''قتل عام'' متهم کرده است.

پیش از حملهٔ روز سه شنبه، مقامات صحی غزه گزارش دادند که در جریان ۱۱ روز حملات هوایی اسراییل بر غزه، دست کم ۳۰۰۰ نفر کشته شده اند.

اسراییل پس از آن به تاریخ هفتم اکتوبر حملات هوایی و توپخانه‌ای خود را بر نوار غزه آغاز کرد که تندروان حماس در یک حمله غافلگیرانه بر اسراییل، بیش از ۱۴۰۰ نفر را کشتند و نزدیک به ۲۰۰ نفر دیگر به شمول شهروندان خارجی را گروگان گرفتند.

اجساد شماری از قربانیان حمله بر شفاخانه‌ای در غزه

واکنش‌های بین المللی
قصر سفید با نشر اعلامیه‌ای گفته است که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، ''عمیق‌ترین تاثرات'' خود را با قربانیان شفاخانه در غزه بیان کرده است.

قصر سفید در این اعلامیه همچنین گفته است که رییس جمهور بایدن سفر خود به اردن را به دلیل حمله مرگبار به شفاخانهٔ غزه به تاخیر انداخت.

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، در صفحهٔ رسمی ایکس خود گفته است:‌ ''تمام غیرنظامیان، اسراییلی و فلسطینی، باید محافظت شوند. از انفجار در شفاخانهٔ الاهلی العربی واقع در غزه عمیقا ناراحت استم. همانطور که رییس جمهور ایالات متحده گفت:‌"ایالات متحده به محافظت زندگی غیرنظامیان بدون هر گونه ابهام حمایت می کند."

در همین حال، ایالات متحده امریکا و روسیه روز سه‌شنبه از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستند تا صبح روز چهارشنبه جلسهٔ اضطراری را برای بررسی این رویداد برگزار کند.

در عین حال، سازمان‌های بین‌المللی به شمول سازمان جهانی صحت،‌ بسیاری از کشورهای جهان این رویداد مرگبار را محکوم کرده‌اند.

سازمان جهانی صحت با نشر اعلامیه‌‌ای گفته است که این شفاخانه فعالیت داشت و در کنار بیماران، آوارگان داخلی نیز در پناه گرفته بودند. بر اساس این اعلامیه، در این حمله صد‌ها نفر کشته و زخمی شده اند، اما رقم دقیق تلفات را مشخص نکرده است.

ولکر ترک، رییس حقوق بشر سازمان ملل متحد، نیز با نشر اعلامیه‌ای حمله بر شفاخانهٔ غزه را ''کاملاََ غیر قابل قبول'' خوانده و تاکید کرده است که مرتکبین این حمله باید حسابده قرار بگیرند.

ترک در این اعلامیه افزود:‌ ''صدها نفر در یک حمله گسترده در شفاخانهٔ الاهلی العربی در شهر غزه کشته شدند، از جمله بیماران، کارمندان مراقبت‌های صحی و خانواده‌هایی که در جستجوی پناه‌گاهی در داخل و اطراف شفاخانه بودند.''

وزارت دفاع اردن با نشر اعلامیه‌ای این حملهٔ مرگبار را محکوم کرده و نگاشته است که ''اسراییل مسوولیت این رویداد بزرگ را بر عهده دارد.''

رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه، روز سه شنبه در یک پیام که در رسانه های اجتماعی منتشر شد، این حمله مرگباررا به شدت محکوم کرد و آنرا به مثابهٔ‌ "آخرین مثال از حملات اسراییل که فاقد اساسی ترین ارزش‌های انسانی است" خواند.

اردوغان در صفحهٔ رسانهٔ اجتماعی ایکس نوشته است: "من از تمام بشریت دعوت می کنم تا برای توقف این خشونت بی سابقه در غزه اقدام کنند.'' رییس جمهور ترکیه گفته است که در این شفاخانه زنان، کودکان و انسان‌های بی‌گناه حضور داشتند.

امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه، روز سه‌شنبه حمله بر این شفاخانه را محکوم کرد و گفت که ''هیچ چیزی هدف قرار دادن غیرنظامیان را توجیه نمی‌تواند.'' مکرون همچنین خواهان دسترسی کمک‌ها ''بدون تاخیر'' به نوار غزه شد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجهٔ ایران، در صفحهٔ رسمی ایکس خود حمله بر شفاخانهٔ غزه را محکوم کرده و اسراییل را متهم به این حمله کرده است.

ایرنا، خبرگزاری رسمی ایران، از قول ابراهیم رییسی، رییس جمهور آن کشور، گزارش داده است که "شعله‌ آتش بم‌های امریکایی -اسراییلی که امشب در بیمارستان/شفاخانه ‌ المعمدانی غزه بر سر مجروحان مظلوم فلسطینی ریخته شد، به‌زودی صهیونیست‌ها را خواهد بلعید.''

رییسی در ادامه گفته است: "سکوت هیچ انسان آزاده‌ای در مقابل این جنایت جنگی جایز نیست."

بخشی از این گزارش از خبرگزاری‌‌های رویترز و فرانس پرس گرفته شده است.