حملهٔ انتحاری در نزدیکی وزارت خارجه در کابل تلفات برجا گذاشت

یک امبولانس در حال انتقال قربانیان حمله انتحاری در نزدیکی وزارت خارجه - روز دوشنبه ۲۷ مارچ ۲۰۲۳

مقام‌های امنیتی طالبان وقوع انفجار انتحاری را در شهر کابل تایید کرده و می‌گویند که در اثر این رویداد، کم از کم شش غیرنظامی کشته و شماری دیگر زخمی شده اند.

این انفجار حوالی ساعت ۱:۲۰ دقیقۀ پس از چاشت روز دوشنبه ۲۷ مارچ (هفتم حمل) در نزدیکی چهاراهی "ملک اضغر" و وزارت خارجه حکومت طالبان به وقوع پیوست.

خالد زدران، سخنگوی قوماندانی امنیۀ طالبان برای کابل، گفت که حمله کنندۀ انتحاری پیش از رسیدن به هدف توسط افراد این گروه شناسایی شد که به گفتهٔ او در اثر فیرهای طالبان، مواد انفجاری انتحارکننده، منفجر شد.

زدران افزود که در این انفجار شش نفر که تمامی آنان غیرنظامیان اند کشته و شماری دیگر به شمول سه تن از نیروهای این گروه زخمی شده اند. به گفتۀ او، این آمار ابتدایی است.

در همین حال،‌شفاخانۀ ایمرجنسی در شهر نو کابل که در در چند صد متری محل این رویداد موقعیت دارد، در یک تویت گفته است تا اکنون ۱۲ زخمی به شمول یک کودک از محل انفجار به این شفاخانه انتقال داده شده است. در این تویت آمده است که دو نفر دیگر پیش از رسیدن به شفاخانه در مسیر راه جان باخته اند.

یک شاهد که از ذکر نامش در گزارش خودداری کرد، به صدای امریکا گفت که این انفجار زمانی به وقوع پیوست که مامورین وزارت خارجه حکومت طالبان و دیگر نهادهای حکومتی این گروه در حال بیرون شدن از محل کار شان بوده اند.

او افزود که دقایقی پس از این انفجار، افراد بیشتر طالبان به محل رسیده و جاده منتهی به محل این رویداد را مسدود کرده اند. به گفتۀ این شاهد امبولانس‌ها بسیاری از زخمی‌ها را به شفاخانه‌ها انتقال دادند.

تا اکنون مسوولیت این حمله را هیچ گروهی به دوش نگرفته است، اما پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، مسوولیت بیشترین حملات را در افغانستان شاخهٔ خراسان گروه دولت اسلامی یا داعش به دوش گرفته است.

ویدیو‌های که در رسانه‌های اجتماعی به نشر رسیده، نشان می‌دهد که این انفجار خسارات زیادی را به مرکز تجارتی گلبهار سنتر و مرکز تجارتی داوودزی در نزدیکی محل رویداد به بار آورده است.

در ماه جنوری امسال نیز یک انفجار در مقابل دروازۀ وزارت خارجۀ حکومت طالبان به وقوع پیوست که بر اساس گزارش‌ها، در آن کم از کم ۲۰ نفر کشته و بیش از ۴۰ نفر دیگر زخمی شده بودند. مسوولیت آن حمله را گروه داعش به عهده گرفته بود.