فرهاد دریا: طالبان از قدرت هنر می ترسند، اما نمی توانند آن را نابود کنند

فرهاد دریا، آوازخوان معروف افغانستان، برای کمک و همکاری با هنرمندان موسیقی در داخل افغانستان، تعهد سپرده است.

فرهاد دریا در گفتگویی با صدای امریکا می‌گوید که مخالفت طالبان با موسیقی بازتاب‌ دهندهٔ ترس این گروه از قدرت هنر است و این گروه نمی توانند موسیقی افغانستان را نابود بسازند.

فرهاد دریا، به تازگی در فراهم ساختن زمینه‌های آموزشی برای دختران در داخل افغانستان نیز دست به کار شده است.

او هنرمندی است که با سرودهای همدلی، آشتی، عاشقانه و دردی از غربت محبوب مردم کشورش شده است. اما پس از تسلط طالبان بر افغانستان، این آوازخوان معروف، صدای عدالت خواهی مردم سرزمین‌اش به ویژه زنان نیز شده است.

دریا می‌گوید: "تمام صداها در افغانستان سرکوب شده و خفه شده است. و اگر به همین گونه ادامه دهیم و خاموش بمانیم، صداهای دیگر نیز خفه خواهند شد. باید صدا بلند کنیم و این صداها بی پاسخ نمی مانند."

پس از مسلط شدند مجدد طالبان در آگست ۲۰۲۱،‌ بسیاری هنرمندان افغان یا مجبور به ترک کشورش شان شدند و یا به دلیل مقررات سختگیرانهٔ طالبان مجبور شدن زندگی هنری شان را کنار بگذارند.

اما فرهاد دریا فرسنگ‌ها دور از کشورش تعهد کرده است تا به هنرمندان موسیقی افغانستان در داخل کشور کمک و همکاری کند. او در گذشته نیز تعهد کمک به هنرمندان افغان کرده بود و در برخی حالات، تعهداتش را عملی کرد.

دریا می‌گوید "تعهد من با هنرمندان پابرجاست و با هنرمندانی که وعده داده بودم در تماس استم. این که چرا این تعهدات معطل شده اند، دلیل‌اش این است که از زمان تغییر حکومت در افغانستان بی وقفه در دادخواهی فعال استم. و تمام این کارها زمان می برد."

در این کارزار دادخواهی و کمک برای آوازهای خفه، هنرمندان هنرهای تجسمی نیز با فرهاد دریا همگام شده اند. نقاشانی از افغانستان، ایران، هالند، آلمان و بریتانیا و سایر کشورها در پایان کنسرت‌های آوازخوانی فرهاد دریا در اروپا نمایشگاهی برگزار خواهند کرد و بخشی از عواید فرهاد دریا از کنسرت‌هایش و نیز بخشی از عواید فروش آثار این هنرمندان تجسمی نیز برای زنان و هنرمندان موسیقی در داخل افغانستان کمک خواهد شد.

شیبا کامران، نقاش ۲۵ ساله افغان که در آلمان زندگی می‌کند و همگام با فرهاد دریا در این کارزار است، از وضع محدودیت های اعمال شده از سوی طالبان در افغانستان، به شدت اندوهگین است.

شیبا می گوید "احساس من نسبت به زنان افغانستان تاسف است. از این که] آنها[ به آرزوهای شان رسیده نمی توانند خیلی متاسف استم و ای کاش می توانستم که کاری کنم."

فرهاد دریا، در فراهم ساختن زمینه‌های آموزشی برای دختران در افغانستان نیز مبادرت کرده است.

او می گوید "جدا از صدا شدن برای آوازهای خفه شده، برای تحصیل و تعلیم دختران هم کار می کنم. من سفیر مکتبی در افغانستان بنام دریجه استم که در افغانستان بیشتر از ۲۵۰۰ شاگرد دختر در ۱۰ ولایت دارد."

این هنرمند موسیقی افغانستان می خواهد به دادخواهی خود برای حقوق و آزادی زنان و دختران افغانستان ادامه دهد.