پارلمان ترکیه به عضویت فنلند در ناتو رای مثبت داد

ترکیه آخرین عضو ائتلاف ۳۰ عضوین ناتو است که پیشنهاد عضویت فنلند در ناتو را قبول کرده است.

پارلمان ترکیه مسوده قانونی را تصویب کرد که به فنلند اجازه می دهد تا عضویت پیمان اتلاتیک‌ شمالی یا ناتو را به دست آورد.

ترکیه آخرین عضو این ایتلاف ۳۰ عضوی دفاعی غرب است که پیشنهاد عضویت فنلند را قبول کرده است.

ینس استولتنبرگ، منشى عمومی ناتو، به فنلند به خاطر طی کردن سریعترین روند تصویب در تاریخ معاصر این ایتلاف تبریکی داد.

استولتنبرگ گفت "فنلند در روزهای آینده به طور رسمی به اتحاد ما خواهد پیوست. عضویت اين كشور، فنلند را امن تر و ناتو را قوی تر خواهد کرد."

تهاجم روسیه به اوکراین در سال گذشته نقطه عطفی برای سويدن و فنلند بود و هر دو را ترغیب کرد تا از موقف عدم انسلاک خود عقب بروند و برای پیوستن به ناتو درخواست دهند. فنلند ۱۳۰۰ کیلومتر سرحد مشترک با روسیه دارد.

سویدن نیز در صد کسب عضویت ناتو است، اما ترکیه و هنگری که هر دو عضویت ناتو را دارند، تا حالا هیچ نشانه‌ای برای پذیرش سویدن به عضویت این پیمان دفاعی از خود نشان نداده اند.

ترکیه در حالی به پیوستن فنلند رای داده است که که انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، هفته آینده برای اشتراک در نشست‌های اتحادیه اروپا و ناتو با تمرکز بر ادامه حمایت از کیف به بروکسل، پایتخت بلجیم، سفر می‌کند. آخرین نشست وزرای خارجه ناتو در نومبر گذشته در شهر بخارست، رومانيا، برگزار شده بود.

حمایت قوی امریکا از عضویت فنلند و سویدن

ایالات متحده امریکا با جدیت از پیوستن فنلند و سويدن به ناتو در زودترین وقت ممکن حمایت می کند. یک تن از کارشناسان به صدای امريكا گفت که پیوستن فنلند به ناتو نه تنها یک پیروزی بزرگ برای آن کشور و اعضای ناتو به صورت کل است، بلکه شکست برای ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، نیز تلقی می‌شود.

مایکل کیماژ، استاد تاریخ دانشگاه کاتولیک امريكا، می‌گوید که رییس جمهور پوتین از طریق تهاجم نظامی بر اوکراین، نه تنها مانع پیوستن اوکراین به عضویت ناتو شده، بلکه تهدیدی را متوجه این ایتلاف دفاع کرده است. کیماژ می‌گوید "من فکر می کنم که او [پوتین] امیدوار بود که [جنگ در اوکراین] تلاش ناتو را به تاخیر بیاندازد."

این استاد تاریخ در دانشگاه کاتولیک امریکا می‌گوید که وضعیت پیش آمده برای رییس جمهور پوتین بی‌نهایت ناامید کننده است، بر خلاف انتظارش، با پیوستن فنلند، وضعیت معکوس شد و ناتو در حال گسترش است.

سفر اخیر شی جینپینگ، رییس جمهور چین، به روسیه نیز احتمالاً موضوع مطرح بحث نشست وزیران خارجهٔ ناتو در بروکسل خواهد بود.

مایکل کیماژ به صدای امريكا گفت که ارزیابی اهمیت دیدار پوتین و شی کار دشواری است، اما به نظر می‌رسد که تنش‌های پشت پرده بين بيجينگ و مسکو وجود دارد و آن اینکه روسیه چگونه می‌تواند این جنگ را خاتمه بدهد، در حالیکه هیچ نشانه‌ای از پایان جنگ تا حالا متصور نیست.