انجلینا جولی: هرگز چیزی مثل تخریبات سیلاب در پاکستان ندیده بودم

انجلینا جولی، هنرپیشۀ مشهور سینمای هالیوود و سفیر حسن نیت کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان از جامعۀ جهانی خواسته است تا به حدود ۳۳ میلیون جمعیت سیلاب‌زدۀ پاکستان کمک فراهم کند.

خانم جولی پس از دیدار از ساحات سیلاب‌زدۀ ایالت سند پاکستان گفت: "هرگز چنین چیزی را ندیده بودم...متاثر شده ام...کودکان زیادی مبتلا به سوتغذیه شده و مردمان زیادی به کمک‌های فوری نیازمند اند."

سیلاب‌زدگان در کمپ‌های موقت در کنار جاده‌ها در خیمه‌ها به سر می‌برند و منتظر رسیدن کمک هستند.

سلطان بی بی، یکی از آوارگان پاکستانی می‌گوید که چیزی برای خوردن ندارد و اولادهایش از او غذا می خواهند.

سازمان ملل متحد گزارش داده است که سیلاب‌های بی‌پیشینۀ اخیر در پاکستان منجر به مرگ ۱۶۰۰ نفر به شمول ۵۶۰ کودک شده است.

صدها هزار پاکستانی که به دلیل سیلاب‌های اخیر آواره شده اند، اکنون با خطر ابتلا به امراض مواجه اند، زیرا عفونت‌ها به دلیل شرایط غیرصحی در حال افزایش است.

شیوع امراض

آب‌های ایستادۀ ناشی از سیلاب که به گفتۀ مقام‌های پاکستانی فرونشستن آن شاید هفته‌ها را در بر بگیرد، سبب شیوع و افزایش بیماری‌هایی چون ملاریا، اسهالات وعفونت های جلدی شده است.

کارکنان مراقبت‌های صحی روزانه با هزاران مورد امراض ناشی از گزیدن پشه و آب آلوده مواجه اند.

دکتر زیشان الحق، کارمند یک کمپ صحی می گوید که این فصل پشه است و آب های ایستادۀ زیادی وجود دارد که پشه ها در آن رشد می کنند.

او گفت:‌ "سپتمبر و اکتبر ماه‌هایی است که معمولاً به دلیل وجود پشه‌ها، موارد ملاریا و سایر امراض افزایش می‌یابد. به همین دلیل است که ما در کمپ‌های امداد سیل‌زده موارد ابتلا به ملاریا را پیدا می‌کنیم."

بخش های وسیعی از زمین در سراسر پاکستان پوشیده از آب است که ممکن است ماه ها طول بکشد تا خشک شود.

با نداشتن امکانات صحی یا آب آشامیدنی پاک، بسیاری برای نیازهای روزانه از آب‌های آلودۀ ایستاده و ملوث استفاده می کنند.

ارشاد سولنگی، یکی از آوارگان سیلاب‌زیده از گرمی هوا و نبود آب آشامیدنی شکایت می کند و می گوید مردم ناگزید اند از آب سیل برای نوشیدن و حمام کردن استفاده کنند.

شیوع امراض جهاز هضمی بر شمار مرگ و میر افزوده است. سازمان جهانی صحت هشدار داده است که شیوع امراض می تواند "فاجعه ثانوی" باشد.

داکتر پالیتا گوناراتنا ماهیپالا، نماینده سازمان جهانی صحت در پاکستان گفت: "از ابتدا، کارکنان سازمان جهانی صحت در محل هستند. ما از تمام ساحات آسیب دیده بازدید کرده‌ایم و ادویه و سایر تدارکات فراهم کرده‌ایم . همچنین، کارکنان سازمان جهانی صحت در سازماندهی کمپ‌های سیار صحت مشارکت داشته اند."

اما با نزدیک به ۲۰۰۰ مرکز صحی که در اثر باران و سیل آسیب دیده اند، سیستم مراقبت های صحی ضعیف کشور در حال تلاش برای خدمت رسانی به تعداد فزاینده مریضان است.

شگفته، کارمند مرکز صحی در یکی از مناطق دور دست پاکستان می گوید که یک مشکل اساسی تخریب جاده‌ها است و بیماران نمی‌توانند راه طولانی به مراکز صحی را طی کنند.

مسوولان صحی در پاکستان از مردم می‌خواهند برای جلوگیری از شیوع این بیماری اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهند. اما برای کسانی که تقریباً همه چیز را در سیل از دست داده اند، محافظت کمی وجود دارد.