درگیری‌ها در کشمیر سبب کشته شدن چهار سرباز هندی شد

یک مقام ارشد پولیس روز دوشنبه هشتم جولای (۱۸ سرطان) گفت که در اثر درگیری مسلحانه با تندروان در ایالت جمو و کشمیر زیر کنترول هند، چهار سرباز هندی کشته و شش نفر دیگر زخمی شدند.

یک افسر ارشد پولیس هند که نخواست نامش در گزارش ذکر شود، گفت که درگیری مسلحانه پس از آن رخ داد که تندروان بر یک کاروان اردو در ساحهٔ مالهار جمو کمین زدند.

یک روز پیش از این نیز درگیری در منطقه کشمیر زیر کنترول هند رخ داد. مقام‌های پولیس هند روز یکشنبه گفتند که در دو درگیری مسلحانهٔ جداگانه در ساحهٔ کولگام کشمیر زیر کنترول هند، دو سرباز و شش تندرو مظنون کشته شدند.

هند و پاکستان هر دو ادعای مالکیت کامل بر ساحهٔ عمدتاً مسلمان نشیر کشمیر را دارند. دهلی جدید و اسلام‌آباد برای کنترول این ساحه سه بار بر ضد همدیگر جنگ کرده‌اند.

شورشیان در کشمیر از سال ۱۹۸۹ به اینسو با هند درگیر جنگ بوده و خواستار استقلال این ساحه یا هم ادغام آن با پاکستان بوده اند. در جریان بیش از سه دهه درگیری در کشمیر،‌ ده‌ها هزار نفر به شمول غیرنظامیان، نظامیان و شورشیان، کشته شده‌اند.

قبل از این نیز به تاریخ نهم جون و درست در روزی که نرندرا مودی، صدراعظم هند، برای سومین دور به صفت صدر اعظم هند سوگند وفاداری یاد کرد، نه زایر هندو در حملهٔ تندروان مظنون کشته و ۳۳ زایر دیگر زخمی شدند.

این زایران زمانی کشته شدند که یک مرد مسلح بر بس حامل آنان که از زیارتگاهی بر می‌گشت، گلوله باری کرد. این گلوله‌باری یکی از مرگبارترین حملات در سال‌های اخیر و نخستین حمله بر زایران هندو در کشمیر از سال ۲۰۱۷ میلادی بود. در سال ۲۰۱۷،‌ افراد مسلح یک بس را کمین زدند که در اثر آن هفت نفر کشته شدند.

کشمیر از زمان استقلال پاکستان و هند در سال ۱۹۴۷ به اینسو به دو بخش تقسیم شده است که یکی آن زیر ادارۀ هند و دیگری زیر ادارۀ پاکستان است.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.