نگرانی پناهجویان از تصویب قانون سختگیرانهٔ مهاجرت در فرانسه

پارلمان فرانسه اخیراً با اکثریت آرا قانون جدید مهاجرت را تصویب کرد که در میان کشورهای اروپایی سختگیرانه ترین گفته شده است.

تصویب قانون تازهٔ مهاجرت در فرانسه که هفتهٔ گذشته و در پی‌ جنجال‌های زیاد قانونی تصویب شد، مایهٔ نگرانی مهاجران شده و برخی آن را "بی‌پیشینه و سختگیرانه" خوانده اند.

سنگینی قانون جدید را افغان‌هایی نیز حس می‌کنند که مانند هزاران پناهجوی کشورهای دیگر به امید فردای بهتر به فرانسه آمده اند.

زیارمل، جوان پناهجوی افغان، یک و نیم سال پیش در فرانسه درخواست پناهندگی داد، اما درخواست وی رد شد و اکنون بی سرنوشت است.

تصویب قانون جدید به نگرانی زیارمل افزوده است. او به صدای امریکا گفت: "پیش از این، یک امید داشتیم که شاید دوباره قبولی بگیرم. اما حالا این قانون بسیار سخت است و دلم خیلی تنگ است و روزانه این جا می‌آیم با دوست‌ها می‌بینیم."

هرچند برخی سیاستمداران فرانسه تصویب این قانون را "شرم آور" توصیف کرده اند،‌پارلمان فرانسه اخیراً با اکثریت آرا قانون جدید مهاجرت را تصویب کرد که در میان کشورهای اروپایی سختگیرانه ترین گفته شده است.

زیارمل می‌گوید که به خاطر این قانون تحت فشار روانی زیادی قرار دارد. او گفت:"امیدوارم این قانون تغییر کند، به خاطریکه ما به دیگر کشور هم رفته نمی‌توانیم به خاطریکه انگشت ما این جا ثبت است، دوباره ما را اینجا می فرستند، فشار روانی بالایم زیاد است امید که درخواستم قبول شود."

زیارمل، پناهجوی افغان و متقاضی پناهندگی در فرانسه

بربنیاد این قانون، خارجی‌هایی که در فرانسه پناهنده می‌شوند، اگر بیکار باشند، پس از پنج سال و اگر کار کنند پس از سه ماه کمک‌های اجتماعی دریافت خواهند کرد. درحالی که پیش از این، هرگاه فردی در فرانسه درخواست پناهندگی می‌داد، از روز نخست، شامل برنامه دریافت تمام کمک‌های مالی مانند خرج ماهوار، کرایه‌خانه و هزینه بهداشتی می‌شد.

غفار نبی‌‌‌زاده، فرانسوی افغان تبار، در مورد این قانون گفت: "فرانسوی‌ها حکومت و ملک شان است وطن شان است: تصمیم می‌گیرند. منتها می توانستند قانون را یک کمی تغییر بدهند، اما سخت گرفته اند، سختگیری این قانون در برابر مردم بیچاره قابل قبول نیست، به خاطریکه فرانسه در جایش باشد حرف از آزادی، برابری و حقوق بشر می زند و باید دست این مردم بیچاره و آواره را بگیرد."

نبی‌زاده از بیش از چهار دهه در فرانسه زندگی کرده و قانون‌های زیادی را در باره مهاجرت در این کشور تجربه کرده است. به باور نبی‌زاده، پارلمان فرانسه خواسته است با این قانون سخت گیرانه از هجوم پناهجویان در این کشور جلوگیری کند و پناهندگان تازه را وارد بازار کار کند.

او گفت: "‫مشکل در این است که یک تعداد مهاجرین کار می‌کنند و مالیه می‌دهند، اما یک تعداد کار نمی‌کنند و از پول سوسیال استفاده می‌کنند. در بسیاری از کشورهای اروپایی همین رقم است، اما دولت‌ها می‌توانند کنترول کنند و پرسان کنند که چرا کار نمی‌کنند. در فرانسه کسانی که کار نمی کنند، نسبت به کسانی که کار می‌کنند فایده دارند. همین مشکل وجود دارد."

امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه، گفته است که این قانون را برای ارزیابی دوباره به شورای قانون اساسی خواهد فرستاد، اما امیدواری‌ها در بارهٔ تغییر آن خیلی اندک است.