فرانسه خواهان نشست اضطراری شورای امنیت برای رسیدگی به جنگ در لبنان شد

وزیر خارجهٔ فرانسه روز دوشنبه ۲۳ سپتمبر (دوم میزان) خواهان نشست اضطراری شورای امنیت ملل متحد شد تا در مورد درگیری میان اسراییل و حزب‌الله لبنان بحث صورت بگیرد.

در روز‌های اخیر تبادل آتش میان اسراییل و حزب‌الله لبنان، گروهی که از حمایت ایران برخوردار است، شدت یافته است.

ژان نویل بارو، وزیر خارجهٔ فرانسه، روز دوشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: "من تقاضا کرده ام که نشست اضطراری شورای امنیت در همین هفته در مورد لبنان برگزار شود."

بارو همچنین از جناح‌ها خواست که برای جلوگیری از گسترش جنگ که به گفتۀ وی "برای همه، به ویژه غیرنظامیان، ویرانگر خواهد بود" تلاش کنند.

در همین حال،‌ جوسیپ بوریل، رییس پالیسی خارجی اتحادیهٔ اروپا، روز دوشنبه گفت که تشدید درگیری‌ها میان اسراییل و حزب‌الله تهدیدی برای شعله‌ور شدن جنگ همه جانبه در شرق میانه است.‌

بوریل قبل از نشست رهبران عضو ملل متحد در مجمع عمومی این سازمان گفت: "گفته می‌توانیم که ما تقریباً در یک جنگ تمام عیار قرار داریم. ما شاهد حملات نظامی بیشتر، خسارات بیشتر، خسارات جانبی بیشتر، قربانیان بیشتر استیم."

این اظهارات بوریل پس از آن بیان شد که مقامات لبنانی گفتند که در اثر حملات هوایی اسراییل در آن کشور، دست‌کم ۴۹۲ نفر به شمول ۳۵ کودک کشته شدند. در این حملات ۱۶۴۵ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

پس از تشدید تنش میان حزب‌الله و اسراییل به دنبال حملات حماس بر اسراییل در هفتم اکتوبر سال گذشته، این مرگبارترین حملات اسراییل بر لبنان بوده است.

دانیل هاگاری، سخنگوی اردوی اسراییل، گفته است که در حملات آن کشور بر لبنان، شماری زیادی کشته شده‌اند که شامل جنگجویان حزب‌الله می‌شود.

به گفتهٔ هاگاری، اسراییل نزدیک به ۱۳۰۰ هدف را در جنوب و شرق لبنان آماج حملات قرار داد، به شمول حملات هدفمند در بیروت، پایتخت آن کشور.

درعین حال، لوی درستیز قوای مسلح اسراییل، گفت: ''ما از حزب‌الله توانایی‌هایی را سلب می‌کنیم ‌‌که در بیش از بیست سال اخیر برای خود ساخته است.''

بوریل همچنین گفت که همه با تمام ظرفیت‌های شان تلاش کنند تا جنگ میان اسراییل و حزب‌الله لبنان توقف کند.

این مقام ارشد اتحادیهٔ اروپا همچنین در مورد جنگ در نوار غزه : "با وجود همه ظرفیت‌های دپلوماتیک که به کار برده‌ایم، هیچ چیزی قادر به توقف جنگ نشده است."

رییس پالیسی خارجی اتحادیهٔ اروپا، هر دو جناح-اسراییل و گروه حماس- را به تعلل توقف جنگ متهم کرد.

وزارت خارجهٔ ترکیه روز دوشنبه با نشر اعلامیه‌ای هشدار داد که حملات تازهٔ اسراییل در لبنان، ممکن است شرق میانه را به ''هرج و مرج'' عمیق‌تر فرو ببرد.

مسعود پزشکیان، رییس جمهور ایران که برای شرکت در نشست سالانهٔ مجمع عمومی ملل متحد به نیویارک سفر کرده است، روز دوشنبه ضمن تقبیح حملات اسراییل بر لبنان گفت که اسراییل در صدد گسترش جنگ در منقطه است که به گفتهٔ وی به سود هیچ کسی نیست.

یک روز قبل از این، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، نیز گفت که امریکا برای جلوگیری از گسترش جنگ در شرق میانه هر آنچه ممکن باشد، انجام خواهد داد.

تبادل آتش میان اسراییل و حزب‌الله پس از آن تشدید شد که هفتهٔ گذشته هزاران دستگاه‌ پیام‌رسان (پیجر) و مخابره‌‌های (واکی تاکی) اعضای حزب‌الله در سراسر لبنان منفجر شدند.

حزب‌الله لبنان و ایران این انفجار‌ها را به اسراییل نسبت داده‌ اند. در اثر این انفجار‌ها دست‌کم ۳۷ نفر کشته شدند و کم و بیش ۳۰۰۰ نفر دیگر زخمی‌ شده‌ اند.

اسراییل تا حالا در مورد انفجارات دستگاه‌های پیام‌رسان و مخابره، تبصره نکرده، اما گفته است که دامنهٔ جنگ را به جبههٔ لبنان گسترش خواهد داد.