ملل متحد از پیامد جدی قطع کمک‌های صحی به افغانستان هشدار داد

سازمان جهانی صحت با نشر خبرنامه‌ای هشدار داده است که قطع بودجۀ پروژۀ "صحتمندی" در افغانستان سبب شده است که میلیون‌ها شهروند افغانستان در معرض خطر عدم دسترسی به خدمات اساسی صحی قرار گیرند.

در خبرنامۀ سازمان جهانی صحت که روز دوشنبه ششم سپتمبر (۱۵ سنبله) نشر شد، پروژۀ صحتمندی "ستون فقرات نظام صحی افغانستان" خوانده شده است. در این خبرنامه آمده است که از طریق این پروژه خدمات صحی توسط بیش از ۲۰ هزار کارمند صحی در ۲۳۰۹ مرکز صحی در سرتاسر افغانستان ارایه می‌شد.

زیر چتر این پروژه که تمویل آن از اواخر اگست ۲۰۲۱ متوقف شده است، در سال ۲۰۲۰ افزون بر تطبیق واکسین به ۱.۵ میلیون کودک افغان، خدمات صحی به بیش از ۳۰ میلیون شهروند افغانستان فراهم شد.

احمد المندهاری، رییس بخش شرق مدیترانه در سازمان جهانی صحت گفت که قطع بودجه پروژه صحتمندی سبب خواهد شد تا فقیرترین‌ها در افغانستان در اثر نبود خدمات صحی، متضرر شوند. او از کشور های کمک کننده خواست تا میکانیزم‌های انعطاف پذیرتر را برای ادامه خدمات صحی از طریق پروژۀ صحتمندی پیدا کنند.

افزون بر تاثیرات جنگ، فقر و عدم مصوونیت غذایی، سازمان جهانی صحت گفته است که با قطع تمویل پروژۀ صحتمندی تلاش‌ها برای مقابله با همه‌گیری کروناویروس در افغانستان متاثر شده و به دلیل کاهش تطبیق واکسین و گردش نوع دلتای کروناویروس، شمار بیشتر مردم افغانستان در معرض ابتلا به کووید۱۹ قرار خواهند گرفت.

با آنکه افغانستان هنوز هم در زمرۀ ده کشوری قرار دارد که بدترین کشورهای جهان برای زنان باردار پنداشته می‌شوند، سازمان جهانی صحت هشدار داده است با قطع بودجۀ پروژۀ صحتمندی دسترسی زنان به کارکنان صحی زن به شدت متاثر شده است.

یک روز پیشتر از این، سازمان جهانی صحت خواستار فراهم آوری ۶۶ میلیون دالر شد تا خدمات اساسی و حیاتی برای کم از کم ۳.۴ میلیون افغان به شدت نیازمند، تا پایان سال روان میلادی فراهم شود.

سازمان جهانی صحت در حالی از پیامدهای جدی قطع کمک‌های صحی به افغانستان هشدار می‌دهد که به دنبال تصرف افغانستان توسط طالبان، کارشناسان از فروپاشی احتمالی نظام اقتصادی آن کشور و بروز یک فاجعه بزرگ بشری هشدار داده اند.