سران جی-۷ در نشست جاپان بر تعزیرات بر روسیه و فعالیت های تجارتی چین تمرکز کردند

سران هفت اقتصاد بزرگ جهان یا جی-۷ در نشست در شهر هیروشیمای جاپان از چین خواسته اند تا روسیه را برای پایان دادن جنگ‌اش در اوکراین، تحت فشار قرار دهد.

این تقاضای سران هفت اقتصاد برتر جهان در حالی صورت گرفته است که قرار است ولادمیر زیلینسکی، ریيس جمهور اوکراین، نیز در آخرین روز نشست سران جی-۷ شرکت کند.

رهبران هفت اقتصاد بزرگ جهان یا جی-۷، در پاسخ به تهاجم روسیه بر اوکراین، بر وضع تعزیرات بیشتر بر مسکو متعهد شدند.

شارل میشل، ریيس شورای اروپایی، گفت "ما تجارت الماس روسیه را مقیدتر می سازیم. الماس روسیه برای همیشه نیست."

علاوه بر تعزیرات بیشتر بر روسیه، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحدهٔ امریکا، به تحویلدهی جت های جنگی اف-۱۶ به اوکراین و آموزش پیلوت های اوکراینی توافق کرده است.

جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحدهٔ امریکا، گفت که امریکا یکجا با متحدین خود در مورد افزایش کمک‌های امنیتی برای اوکراین بحث می‌کنند تا آن کشور قادر شود در مقابل تهاجم نظامی روسیه از خود دفاع کند.

سولیوان افزود:‌ "با آغاز آموزش دهی در ماه های آینده، ما در مورد این که چه زمانی طیاره‌ها تحویل داده شود، کی آن را انتقال خواهد داد و چه تعداد خواهد بود، با متحدین خود کار خواهیم کرد."

در نشست سران جی-۷، رهبران برخی از کشورهای دیگر جهان از جمله اندونیزیا، کوریای جنوبی، ویتنام، هند و برازیل نیز دعوت شده اند.

شیلا اسمیت تحلیلگر در شورای روابط خارجی، با اشاره به شرکت سایر رهبران در نشست سران جی-۷ گفت: "این کار بیانگر درک این موضوع است که وضع تعزیرات بر روسیه، تنها به بحث میان کشورهای عضو جی-۷ خلاصه نمی شود، بلکه باید یک بحث وسیعتر در مورد پیامدهای جهانی تهاجم روسیه، باشد."

سران جی هفت با نشر یک اعلامیه‌ای از چین نیز خواسته اند تا روسیه را برای پایان دادن جنگ‌اش در اوکراین، تحت فشار قرار دهد.

در این اعلامیه، رهبران هفت اقتصاد بزرگ جهان، گفته اند که خواستار آسیب رساندن به چین نیستند، اما سران این کشور‌ها نگرانی و مخالفت شان را در مورد رفتار بیجینگ در آب های اطراف چین، استفادهٔ احتمالی از زور در برابر تایوان و وضعیت حقوق بشری در چین، ابراز کرده اند.