آلمان هفت نفر را به اتهام طراحی حملات تروریستی بازداشت کرد

پولیس آلمان روز پنجشنبه ششم جولای (۱۵ سرطان) گفت که هفت نفر را که از گروه دولت اسلامی (داعش) الهام گرفته اند، به اتهام طراحی حملات تروریستی بازداشت کرده است.

دفتر لوی سارنوالی آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که افراد دستگیر شده اتباع کشورهای آسیای مرکزی "اسلام گرایان افراطی هستند و مدتی است که باهم آشنایی دارند."

سارنوالان گفتند که این افراد پس از آغاز جنگ در اوکراین در اوایل سال ۲۰۲۲ از آن کشور "تقریباً همزمان" به آلمان سفر کردند.

مقامات گفتند که علاوه بر این هفت نفر، مظنون دیگری نیز در ماه جون ۲۰۲۲ در هالند دستگیر شد که می خواست "با گرفتن الهام از داعش، حملات تروریستی بزرگی را طراحی کند."

سارنوالان گفتند: "این مظنونان به اهدافی در آلمان فکر می‌کردند، از صحنه های جرایم احتمالی بازدید کرده بودند و سعی می‌کردند سلاح به دست آورند."

مقامات افزودند که افراد دستگیر شده تاکنون نتوانسته اند یک "حمله تروریستی ملموس" را طراحی کنند.

این افراد - پنج ترکمنستانی، یک تاجیکستانی و یک قرغیزستانی - در چند نقطه مختلف در منطقه نوردراین وستفالن در غرب آلمان توسط پولیس دستگیر شدند.

سارنوالان همچنین افراد بازداشت شده را، به استثنای مظنون قرغیزستانی، به "جمع آوری کمک های مالی برای داعش از اپریل ۲۰۲۲" متهم کرده اند.

در همین رابطه یک شهروند تاجیکستان همراه با همسر قرغیزی خود توسط پولیس در هالند دستگیر شد.

پولیس هالند گفت که این دو فرد به اتهام "پلان‌گذاری جنایات تروریستی" و عضویت گروه داعش دستگیر شده اند.

نانسی فیزر، وزیر داخلهٔ آلمان در یک اعلامیه تهدید حملات تروریستی توسط افراد دستگیر شده را "بسیار جدی" خواند و گفت که "نیروهای امنیتی آلمان بر جلوگیری از دهشت افگنی اسلام‌گرایان تمرکز دارند."