باشندگان گیرماندهٔ غزه در اسراییل نگران خانواده‌های شان اند

گروهی از کارگران فلسطینی مقیم اسراییل که خانواده های شان در غزه به سرمی‌برند

از زمان آغاز جنگ اسراییل و حماس، تنها راه ورودی به غزه مسدود شده و کارگران فلسطینی در اسراییل نتوانسته‌اند به خانه‌های شان برگردند.

در یک ساختمان شاروالى در شهر رام الله، شهری در کرانه غربی رود اردن اشغال شده، صدها باشندهٔ غزه روزهای خود را با ناامیدی سپری می‌کنند، زیرا جنگ بین اسراییل و حماس تلفات فزایندهٔ را بر غیرنظامیان غزه وارد می‌کند.

بسیاری از آنان می‌گویند که آماده اند تا قبول خطر جانی به خانه‌های شان در غزه بروند.

صالح حسن که همسر و سه دختر نوجوانش در غزه گیر مانده است گفت: "ما مردم عادی بودیم که زندگی‌مان را می‌کردیم. ما کاری به اتفاقاتی که در حال رخ دادن است نداریم. ما فقط سعی می‌کردیم زندگی خود را بسازیم و خانواده بسازیم."

غزه محل زندگی بیش از دو میلیون نفر است و تنها گذرگاه مرزی که برای ورود به آن باز بود در روز اول جنگ ، زمانی که حماس یک حمله غافلگیرکننده گسترده را بر اسراییل انجام داد، تخریب شد.

از آن زمان اسراییل بمباران مداوم غزه را آغاز کرده است. به خانواده ها گفته شده است که برخی از مناطق غزه را که تقریباً ۴۰ کیلومتر طول و ۱۰ کیلومتر عرض دارد، تخلیه کنند، اما هیچ راهی برای فرار وجود ندارد.

اما، صالح می‌گوید که اگر خانواده اش قادر به رفتن هم می‌بود، از خانه خود بیرون نمی رفت.

همسر صالح به او گفته است که آنان تا دم مرگ در خانهٔ‌ خود باقی خواهند ماند.

امدادگران می گویند که برای این کارگران که مرد اند، غذا و مسکن فراهم می‌کنند. این مردان از جمع هزاران کارگر غزه استند که مجوز کار آنها پس از شروع جنگ توسط اسراییل لغو شده است.

اسراء غنام، یکی از داوطلبان که برای این مردان نان و کمک‌های دیگر فراهم می‌کند، گفت:" دیشب اینجا ۸۰۰ نفر بودند. ما به آنها غذا می‌دهیم و سعی می‌کنیم آنها را دلداری بدهیم، زیرا آنها از خبرها در مورد خانواده های خود در غزه سخت پریشان اند."

با اینحال، به گفتۀ غنام منابع و امکانات آنان در حال حاضر رو به اتمام است و کمک به آنان کاهش یافته است.

اسراییل تعهد کرده است که حماس را در این جنگ کاملاً شکست دهد و حماس اعلام کرده است که برنامه‌ای برای دفاع از خود دارد.

بسیاری از مردان در اینجا می گویند که امیدشان برای یک نتیجه خوشایند را از دست داده اند و معتقدند که ممکن است دیگر هرگز خانواده خود را نبینند.