محرومیت دختران از آموزش در 'مناطق تحت کنترول طالبان' در میدان وردک

مقام‌های محلی ولایت میدان وردک می‌گویند که با سقوط شماری از ولسوالی‌های این ولایت به دست طالبان، دانش‌آموزان دختر از حق دسترسی به آموزش محروم شده اند.

ریاست معارف میدان وردک می‌گوید که بیش از صد مکتب دخترانه در جلریز، سیدآباد، نرخ، جغتو و برخی ولسوالی‌های دیگر این ولایت مسدود است و تنها در ولسوالی‌های حصه اول و دوم بهسود و بخش‌های از مرکز میدان شهر، دختران به مکتب می‌روند.

محمد سعید منصور، رییس معارف این ولایت روز یکشنبه هشتم اگست (۱۷ اسد) به صدای امریکا گفت: "تمام مکاتب که در زیر کنترول طالبان مسدود است. تعداد این دانش آموزان دختر حدوداً به ۵۰ هزار می‌رسد که فعلاً از تعلیم محروم اند."

آقای منصور افزود که پس از پایان قرنطین و آغاز دروس حضوری دانش‌آموزان، شماری از این مکاتب به دلیل جنگ فعال نشده اند.

جنگجویان گروه طالبان پیش از این نیز مسوولان مکاتب دخترانه را در بخش‌های ناامن ولایت میدان وردک تهدید کرده گفته بودند که فعالیت‌های شان را متوقف کنند.

شریف‌الله هوتک، عضو شورای ولایتی میدان وردک می‌گوید که در حال حاضر، دست‌کم، ۱۲۰ مکتب در سطح این ولایت به روی دانش آموزان مسدود است و ساختمان برخی از این مکاتب در اثر جنگ‌ها آسیب دیده است.

آقای هوتک از طرف‌های درگیر خواست که به پروژه‌های عام‌المنفعه آسیب نرسانند و از مکاتب و کلنیک‌ها به عنوان مراکز نظامی استفاده نکنند.

در این حال، لونگ فیضان، والی میدان وردک می‌گوید که تلاش‌های آنان برای بازگشایی مکاتب در ساحات تحت کنترول طالبان در این ولایت جریان دارد.

آقای فیضان افزود: "در ساحاتی که مشکل وجود داشته باشد، ما از طریق متنفذین و ریش‌ سفیدان تلاش داریم. مثلاً در ولسوالی چک در قسمت جلوگیری از ممانعت طالبان اقدام کرده‌ایم که مکاتب بسته نشود و آنان مانع تطبیق پروژه‌های انکشافی نشوند و تا هنوز مشکل جدی در این زمینه وجود ندارد."

ریاست معارف ولایت بامیان نیز می‌گوید که به دلیل جنگ و ناامنی، چندین مکتب در ساحات چهارطاق، کریمک، دو آب میخ‌زرین و اشپشتهٔ ولسوالی کهمرد بامیان مسدود شده است.

محمد ایوب امیری، رییس معارف این ولایت به صدای امریکا گفت که حدود ۴۰۰ دانش آموز دختر و پسر از رفتن به این مکاتب محروم شده اند.

او اضافه کرد که پس از حملات جنگجویان طالبان بر شماری از ولسوالی‌های این ولایت هزاران خانواده از بامیان بیجا شده و کودکان این آوارگان جنگ نیز تا کنون به مکتب برنگشته اند.

طالبان تا کنون در این مورد ابراز نظر نکرده اند.