مجلس نمایندگان امریکا تحقیقات دیگری را در مورد روند خروج از افغانستان آغاز کرد

جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده روز جمعه ۱۷ فبروری (۲۸ دلو) تحقیقاتی دیگری را در مورد خروج پر از هرج و مرج نظامیان امریکایی از افغانستان که منجر به تسلط دوبارهٔ گروه طالبان در این کشور شد، آغاز کردند.

جیمز کامر، رییس کمیتهٔ نظارت مجلس نمایندگان از حزب جمهوریخواه با ارسال نامه‌ به رهبری ارشد قصر سفید، وزارت دفاع، وزارت خارجه و چند عضو دیگر کابینهٔ جوبایدن، رییس جمهور ایالات متحده خواستار دریافت اسناد مربوط به پایان جنگ امریکا در افغانستان شده است.

کامر در بیانیه‌ای گفته است: "ادارهٔ بایدن متاسفانه برای خروج از افغانستان آماده نبود و تصمیمات آنها در منطقه مستقیماً به یک فاجعه امنیتی ملی و فاجعهٔ بشری منجر شد."

کامر در نامهٔ خود از تمام ادارات زیربط خواسته تا آمادهٔ همکاری باشند و تمام اطلاعات درخواست شده را فراهم کنند.

پس از آنکه جمهوری‌خواهان کنترول مجلس نمایندگان کانگرس امریکا را بدست گرفت، کیوین مک‌کارتی، رییس جدید جمهوری‌خواه این مجلس از بررسی برخی کارکردها و سیاست‌های حکومت رییس جمهور جو بایدن، از جمله خروج قوای نظامی ایالات متحده از افغانستان خبر داد.

مک‌کارتی گفت: "ما باتلاق [ادارهٔ رییس جمهور بایدن] را پاسخگو قرار خواهیم داد. از خروج از افغانستان گرفته تا دنبال کردن منشای کروناویروس و استفادهٔ ابزاری از اداره تحقیقات فدرال."

وزارت خارجهٔ امریکا در بیانیه‌ای گفته است که در مورد این درخواست کانگرس تبصره نمی‌کند، اما این وزارت متعهد به همکاری با کمیتهٔ نظارت کانگرس می‌باشد.

در بیانیه این وزارت آمده است: "از زمان خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تا نوامبر ۲۰۲۲ این وزارتخانه بیش از ۱۵۰ جلسهٔ توجیهی را برای اعضا و کارمندان دوحزب در مورد پالیسی‌ها در قبال افغانستان برگزار کرده است."

قصر سفید تاکنون در مورد تحقیقات کمیتهٔ نظارت مجلس نمایندگان اظهار نظر نکرده است.

تحقیقات کمیتهٔ نظارت مجلس نمایندگان تقریباً یک ماه پس از آن آغاز شد که مایکل مک‌کال، قانونگذار جمهوری‌خواه و رییس کمیتۀ امور خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده تحقیقات این کمیته در مورد خروج مرگبار نیروهای امریکایی از افغانستان را شروع و از انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا خواستار ارایه اسناد شد.

مک‌کال یکی از اعضای سابقه‌دار کمیتهٔ امور خارجی که پس گرفتن کنترول مجلس نمایندگان توسط حزب جمهوری‌خواه، رییس این کمیته شد، افزود: "مضحک و شرم‌آور است که دولت بایدن بارها درخواست‌های ما را رد کرده و به پنهان‌کاری اطلاعات مربوط به خروج [از افغانستان] ادامه می‌دهد."

مک‌کال در نامهٔ خود تصریح کرده که کمیتهٔ امور خارجی صلاحیت رسیدگی به این موضوع را دارد و قصد دارد در مورد اثرات پس از خروج از جمله پشت سرگذاشتن صدها هزار متحد افغان، تحقیق کند.

جمهوری‌خواهان از جمله دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده که توافقنامۀ دوحه میان امریکا و طالبان در زمان حکومت وی امضا شد و بر اساس این توافق، ایالات متحده به خروج کامل قوای خود از افغانستان متعهد شد، خروج نظامیان امریکایی را از افغانستان یک "اشتباه" خوانده اند.

اما آقای بایدن بار‌ها از نحوهٔ خروج قوای ایالات متحده از افغانستان دفاع کرده و تاکید کرده است که روسای جمهوری پیشین امریکا برای سال‌های پیهم تعهد کردند تا راه خروج از افغانستان را پیدا کنند،‌ اما هرگز به تعهد شان، عمل نکردند.

روند خروج ایتلاف بین المللی به رهبری ایالات متحده که به تاریخ ۳۰ جولای ۲۰۲۱ آغاز شد، توام با هرج و مرج بود. آخرین نظامی امریکا به تاریخ ۳۰ اگست ۲۰۲۱ افغانستان را ترک کرد.

از تاریخ ۱۴ اگست، یک روز پیش از اینکه طالبان بر کابل مسلط شوند، بیش از ۱۲۲هزار نفر از میدان هوایی کابل به خارج از افغانستان انتقال داده شدند. در جریان روند تخلیه، در اثر حملهٔ انتحاری توسط گروه داعش-خراسان، نزدیک به ۱۷۰ غیر نظامی افغان و ۱۳ سرباز امریکایی در بیرون محوطهٔ میدان هوایی کابل کشته شدند.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش اسوشیتد پرس استفاده شده است.