هفت کاندید جمهوری‌خواه در دومین مناظرهٔ انتخاباتی میان‌حزبی شرکت کردند

هفت کاندید حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحدهٔ امریکا شام چهارشنبه ۲۷ سپتمبر ( پنجم میزان) در دومین مناظرهٔ میان حزبی شرکت کردند.

مهاجرت، رقابت چین و امریکا، تهاجم روسیه بر اوکراین و ایران از جمله موضوعات داغ این مناظره بود.

در بحث روی مهاجرت، کریس کریستی، والی پیشین ایالت نیوجرسی گفت که اگر رییس جمهور شود، گارد ملی را برای کمک به محافظین اداره کنترول سرحدات به مرز امریکا با مکسیکو خواهد فرستاد.

چین در بحث‌ها "دشمن امریکا" عنوان شد.

نیکی هیلی، والی پیشین ایالت کارولینای جنوبی گفت او قوای خاص امریکایی را به مکسیکو اعزام خواهد کرد تا با قاچاقبران مواد مخدر مبارزه کنند.

ویویک راماسوامی، سرمایه‌گذار امریکایی، درمورد جنگ روسیه و اوکراین گفت: "پوتین یک دیکتاتور بد است، اما این به این معنی نیست که اوکراین خوب است."

ایالت فلوریدا خرید املاک توسط اتباع چین در نزدیک پایگاه های نظامی امریکایی را منع کرده است و والی این ایالت در این مناظره گفت او از همچو اقدامات در سایر ایالات حمایت می‌کند.

در حالیکه کمتر از چهار ماه به آغاز انتخابات درون حزبی حزب جمهوری‌خواه باقی مانده، در نظر سنجی ها، دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده، از سایر کاندیدان جمهوری‌خواه سبقت گرفته است.

ترمپ به عوض اشتراک در این مناظره‌ها، در شهر دیتروید ایالت مشیگن با کارمندان معترض شرکت های موترسازی ملاقات کرد.

یک نظر سنجی که توسط شبکه ان بی سی نیوز انجام شده است، نشان می‌دهد که حدود ۶۰ درصد دهندگان جمهوری‌خواه ترمپ را بر رقبای او ترجیح داده اند و دی سانتیس در مقام دوم قرار گرفته است.

در جریان مناظرهٔ دیشب، دگ برگم، والی ایالت نارت داکوتا، از حکومت بایدن بخاطر تبادله زندانیان ایرانی انتقاد کرد.

او گفت: "پنج زندانی در مقابل پنج زندانی تباله شد اما آنها شش میلیارد دالر را به دست آوردند که می‌توانند از آن در پیشبرد دهشت‌افگنی شان استفاده کنند. ایران بزرگترین حامی دهشت‌افگنی در جهان است."

مایک پنس، معاون پیشین ریاست جمهوری ایالات متحده، در مورد ترمپ صحبت کرد و گفت:‌ "ما اکنون می‌بینیم که ترمپ از آجندای حکومت ما و جمهوری‌خواهان طی ۵۰ سال گذشته بوده، بسیار دور می‌رود. ما در صحنه جهان با متانت ایستادگی کردیم و اکنون ترمپ با زبان عقب‌نشینی و دلجویی صحبت می‌کند."

کاندیدان پس از این مناظره بیشتر از یک ماه وقفه می‌گیرند. قرار است مناظره بعدی جمهوری‌خواهان به تاریخ هشتم نومبر در شهر میامی ایالت فلوریدا برگزار شود.