گوتیرش: توافقنامهٔ سیاسی ملل متحد برای کشورهای درحال توسعه امیدوار کننده است

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد، می‌گوید که رهبران جهان بر یک قطعنامهٔ سیاسی‌ای توافق کردند که برای کشورهای در حال توسعه، امید می بخشد.

رهبران جهان روز دوشنبه ۱۸ سپتمبر (۲۷ سنبله) در نشست سالانهٔ مجمع عمومی سازمان ملل متحد بر یک قطعنامهٔ توافق کردند که به گفتهٔ گوتیرش، با کشورهای دارای اقتصاد درحال توسعه کمک می‌کند که در مبارزه با گرسنگی، برابری جنسیتی و تقویت سکتور آموزشی، اهداف رشد پایدار خود را دوباره در مسیر درست آن سوق دهند.

گوتیرش در این نشست گفت: "پیشنهاد ما برای یک آیندهٔ باز، آزاد و مصوون دیجیتلی، با کشورهای جهان در ایجاد سیستم های دیجیتلی که می‌تواند دسترسی به انترنت را برای همه به شمول دانش آموزان در نقاط دور دست مهیا کند، کمک خواهد کرد."

براساس این توافقنامه، برنامهٔ جدید ابتکاری می تواند ۴۰۰ میلیون فرصت جدید شغلی را در عرصه های انرژی پاک و سکتور دیجیتلی ایجاد کند. منشی عمومی ملل متحد همچنان تاکید کرد که به خاطر تقویت اهداف رشد پایدار، کشورهای جهان باید دست به کار شوند.

اما مقامات سازمان ملل متحد اذعان کردند که رهبران جهان در رسیدن به ۱۷ هدف توسعهٔ پایدار عقب مانده اند. این اهداف در سال ۲۰۱۵ تعیین شده بود و رهبران جهان امیدوار بودند که تا سال ۲۰۳۰، به آن نایل شوند.

دینیس فرانسیس، ریيس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، گفت: "باوجود تعهدات بخاطر ریشه‌کن کردن فقر و کاهش گرسنگی که در محراق اجندای این نشست قرار دارد، در سال ۲۰۲۲، ۱.۲ میلیارد نفر هنوز هم در فقر زندگی می کردند. تخمین می شود که حدود هشت درصد نفوس جهان در سال ۲۰۳۰ با گرسنگی مواجه خواهد بود."

رهبران جوان نیز نگرانی خود را در مورد عدم پیشرفت به سوی اهداف رشد پایدار، ابراز کردند. این جوانان خواستار اتخاذ اقدامات بخاطر مبارزه با تغییر اقلیم و دریافت راه‌های حل بخاطر توانمند سازی نسل جوان شدند.

مایادا عادل، رهبر جوانان ملل متحد برای اهداف توسعهٔ پایدار گفت: "۶۸ میلیون جوان در سراسر جهان در جستجوی دریافت کار اند. میلیون ها جوان توان دسترسی به برنامه های مصوونیت اجتماعی را ندارند. مشکلات روانی مانند افسردگی و اضطراب، از نگرانی های جدی میان جوانان می باشد."