مراسم حج در وسط گرمای شدید؛ ده‌ها زایر جان باختند

مقام‌های عربستان سعودی گفته اند که امسال حدود ۱.۸ میلیون زایر در مناسک حج شرکت کرده اند که ۱.۶ میلیون آن زایرانی اند که از خارج به عربستان سفر کرده اند.

مقام‌های عربستان سعودی روز دوشنبه ۱۷ جون (۲۸ جوزا) در حالی از بلند رفتن درجۀ حرارت در شهر مکه خبر دادند که تا حالا مرگ ده‌ها زایر در اثر گرمای شدید تایید شده است.

زایران کعبه مناسک حج را به پایان رسانده اند، اما وزارت صحت عربستان گزارش داد که تا روز یکشنبه که مصادف با روز عرفات بود، بیش از ۲۷۶۰ واقعۀ "گرما زدگی" زایران کعبه ثبت شده بود. ادارۀ هواشناسی عربستان سعودی روز دوشنبه گزارش داد که گرما در شهر مکه به ویژه در صحن کعبه و اطراف آن به ۵۱.۸ درجه سانتی‌ گراد رسیده است.

وزارت خارجۀ اردن روز یکشنبه گفت که ۱۴ زایر اردنی در اثر "آفتاب‌زدگی و موج شدید گرما" جان باخته و ۱۷ زایر دیگر آن کشور ناپدید اند.

حکومت ایران نیز از درگذشت پنج زایر ایرانی در جریان مناسک حج امسال خبر داده، اما دلیل مرگ آنان را مشخص نکرده است. به همین ترتیب، سنیگال از مرگ سه زایر آن کشور در جریان مناسک حج خبر داده است.

یک مقام وزارت صحت اندونیزیا، پرجمعیت‌ترین کشور اسلامی، که در عربستان به سر می‌برد، از درگذشت ۱۳۶ زایر اندونیزیایی در مراسم امسال حج خبر داده و گفته است که سه نفر آنان در اثر گرمای شدید جان باخته اند.

وزارت صحت عربستان سعودی با نشر بیانیه‌ای گفته است که برخی زایران رهنمودهای ایمنی را مراعات نمی‌کنند. در بیانیه آمده است که زایران نباید در ساعات روز که گرما اوج می‌گیرد، بیرون بروند و هنگامی که بیرون می‌روند در کنار نوشیدن آب کافی، چتری داشته باشند تا از معروض شدن مستقیم آنان با شعاع آفتاب جلوگیری شود.

بر اساس تحقیقی که ماه گذشته نشر شد، تغییرات اقلیمی سبب گرمای شدید و بلند رفتن پیهم درجۀ حرارت در عربستان سعودی شده است.

زایران کعبه روز دوشنبه در مینا در گرمای شدید سرگرم انجام مناسک حج بودند. به گزارش رسانه‌ها، اکثر زیران به خاطر جلوگیری از گرما زدگی بر سر خود آب می‌ریختند و مسوولان نیز به آنان آب و نوشابه‌های سرد توزیع می‌کردند.

حمید برحیم، یک زایر مصری، به خبرگزاری فرانس‌پرس گفت که در مسیر مینا پیکرهای بی‌حرکت زایران را دیده است. او گفت: "امبولانس‌ها نمی‌دانستند که زودتر به کدام مسیر بروند. صحنه مانند روز قیامت به نظر می‌رسید."

آرزو فرحاج، زایر پاکستانی، به خبرگزاری فرانس‌پرس گفت که به مشکل توانست به یک زن که در کنار جاده افتاده بود، کمک کند. او گفت که ازدحام به حدی بود که مردم از کنار افراد افتاده به زمین می‌گذشتند و کسی نمی‌توانست به دیگری کمک کند.

مقام‌های عربستان سعودی گفته اند که امسال حدود ۱.۸ میلیون زایر در مناسک حج شرکت کرده اند که ۱.۶ میلیون آن زایرانی اند که از خارج به عربستان سفر کرده اند.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، روز یکشنبه گفت که مقام‌های سعودی متعهد اند که هر تلاش ممکن را انجام دهند تا زایران در امنیت و اطمینان خاطر مناسک حج را انجام دهند.