حماس کشته شدن یحیی سنوار را تایید کرد

یحیی سنوار، رهبر پیشین گروه حماس

گروه حماس روز جمعه ۱۸ اکتوبر (۲۷ میزان) پس از آن مرگ یحیی سنوار، رهبری پیشین این گروه را تایید کرد که حکومت اسراییل گفت که سنوار در جریان عملیات نیروهای آن کشور در غزه کشته شده است.

خلیل الحیه، مسوول حماس قطر، در بیانیه ویدیویی ضبط شده‌ای که توسط توسط تلویزیون الجزیره پخش شد، گفت: ما برای رهبر بزرگ، برادر شهید یحیی سنوار، ابو ابراهیم عزاداری می کنیم.

فرصت برای آتش‌بس در غزه

در عین روز،‌ مقامات اسراییل روز جمعه گفتند که کشته شدن یحیی سنوار، رهبری پیشین گروه حماس، ممکن فرصت جدیدی برای آتش‌بس و آزادی گروگان‌های اسراییلی باشد که هنوز هم در غزه در اسارت به سر‌می‌برند.

در عین حال، ایالات متحده که حماس را منحیث یک سازمان تروریستی بین المللی می‌داند، فشار خود را آغاز کرده تا آتش‌بس در نوار غزه برقرار شود.

پس از کشته شدن سنوار،‌ بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، در یک سخنرانی از قبل ضبط شده، گفت که "شیطان ضربه‌ای سنگینی را متحمل شده است و حماس هیچگاهی بار دیگر غزه را کنترول نخواهد کرد."

نتنیاهو از مردم غزه همچنین خواست تا خود از استبداد حماس بیرون کنند. صدراعظم اسراییل خطاب به مردم غزه همچنین گفت:‌ "حالا فرصتی برای باشندگان غزه است تا از شر ظلم و ستم خلاص شوند."

نتنیاهو همچنین گفته است هرکسی که سلاح خود را به زمین بگذارد و گروگان‌‌های اسراییل را برگرداند، اجازه خواهد یافت تا غزه را ترک و زندگی کند.


اظهارات صدراعظم اسراییل اشاره‌ای مبنی به این است که جنگجویان باقی‌ماندهٔ حماس اجازه خواهند یافت تا غزه را ترک کنند و در کشور سومی به تبعید بروند.


در همین حال، شماری از تحلیلگران اسراییلی می‌گویند که کشته شدن سنوار، ممکن فرصت‌های جدیدی را برای آزادی گروگان‌ها از نزد این گروه فراهم کند.


شیرا افرون از موسسه پالیسی اسراییل، گفت که مرگ سنوار می‌تواند تغییرات عمده‌ای در غزه به ‌وجود آورد.

او گفت: "مرگ نمادین او به‌ عنوان یکی از آخرین رهبران حماس و همچنین طراح اصلی حمله هفتم اکتوبر بر [اسراییل] این امکان را فراهم می‌کند که اسراییل از درخت پیروزی کامل پایین بیاید و بگوید، خوب، ما برندهٔ جنگ شدیم. ما می‌توانیم جنگ در غزه را کاهش دهیم و به سمت واقعیت متفاوتی حرکت کنیم."

اما تا حالا مشخص نشده است که چه کسی جانشین سنوار خواهد شد و آیا رهبر بعدی حماس قادر به امضای توافق خواهد شد یا خیر. به نظر می‌رسد که محمد سنوار، برادر یحیی سنوار، جانشین وی شود، اما او مانند بردارش در حماس از اعتبار برخوردار نیست.


مرگ سنوار برای خانواده‌های ۱۰۱ گروگان که هنوز در غزه در اسارت به سر‌ می‌برند، فرصتی جدید، شاید هم آخرین فرصت، برای بازگرداندن آنان باشد.


مقامات اسراییلی می‌گویند که کم از کم نیمی از گروگان‌ها هنوز هم زنده استند. اما شماری متعهد‌اند که شمار افرادی که زنده استند، کمتر است.


توافق آتش‌بس غزه در عوض آزادی گروگان‌ها ازماه‌ها اینسو روی دست بوده است، اما نتنیاهو و سنوار از آن اجتناب می‌کردند.


در عین حال،‌ اقدام اسراییل در مقابل ایران هنوز هم غیرقابل پیش‌بینی است. پس از حملات میزاییلی ایران بر اسراییل، مقامات اسراییل تعهد کردند تا در برابر تهران دست به اقدام تلافی‌جویانه بزند.

ایران نیز هشدار داده است که اگر اسراییل دست به اقدام تلافی‌جویانه بزند،‌ به آن پاسخ خواهد داد. برخی از کارشناسان می‌گویند که افزایش تنش میان اسراییل و ایران، ممکن است موجب یک جنگ منطقه‌ای شود.