حماس: اگر اسراییل توافق آتش‌بس غزه را بپذیرد، آمادهٔ توقف جنگ استیم 

کمپ مهاجرین مغازی غزه پس از حملهٔ اسراییل

یک مقام بلند‌پایهٔ حماس روز پنجشنبه ۲۴ اکتوبر (سوم عقرب) گفت که به میانجی‌گران مصری گفته اند که اگر اسراییل به توافق آتش‌بس متعهد است، این گروه آماده است جنگ را در غزه متوقف کند.

این مقام حماس که در گزارش‌ نامی از وی گرفته نشده، همچنان گفته است که هیات این گروه "نظریات و پیشنهادات" مرتبط به توافق غزه را در قاهره،‌پایتخت مصر،‌با مقامات آن کشور به بحث گرفتند.

او افزود: "حماس برای توقف جنگ ابراز آمادگی کرده است، اما اسراییل باید به آتش‌بس تعهد کند، از نوار غزه خارج شود، اجازه دهد بیجا شدگان برگردند، با یک معاملهٔ جدی مبادله اسرا توافق کند و اجازه دهد کمک‌های بشری به غزه وارد شود."

گفتگوها در قاهره بخشی از تلاش‌های جاری مصر برای آغاز مجدد مذاکرات آتش‌بس است.

بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، گفت که از آمادگی مصر برای دست یابی به یک توافق در غزه جهت رهایی گروگانان، استقبال می‌کند.

دفتر نتنیاهو با نشر اعلامیه‌ای گفت: "بر اساس نشست‌های که در قاهره برگزار شد، صدر اعظم به رییس ادارهٔ استخبارات این کشور دستور داد تا با حمایت اعضای امنیتی کابینه به دوحه برود و مجموعه‌ای از ابتکاراتی را پیش ببرد که در اجندا گنجانیده شده است."

تل ابیب گفته است که دیوید بارنیا، رییس ادارهٔ استخبارات اسراییل قرار است روز یکشنبه به قطر برسد و در نشست‌های اشتراک کند که هدف آن آغاز دوبارهٔ مذاکرات برای آزادی گروگانان از غزه است.

از میان ۲۵۱ فردی که تندروان حماس در جریان حملهٔ هفتم اکتوبر سال گذشت از اسراییل گروگان گرفته بودند، ۹۷ نفر آن در غزه باقی مانده اند، به شمول ۲۴ نفری که اردوی اسراییل می‌گوید کشته شده اند.