تلفات ناشی از آتش‌سوزی در جزیرهٔ ماوی هاوایی به ۸۹ نفر رسید

در حالیکه آمار تلفات ناشی از آتش‌سوزی در جزیرهٔ ماوی ایالت هاوایی ایالات متحده به ۸۹ نفر رسیده است. لوی سارنوالی این ایالت تحقیقاتی را برای رسیدگی به انتقادها از واکنش بطی مقامات آغاز کرده است.

این در حالی است که هنوز صدها نفر مفقود اعلام شده‌اند و ممکن است آمار قربانیان افزایش یابد.

آتش‌سوزی وحشی در سواحل غربی جزیرهٔ ماوی که با بادهای تند یک طوفان شعله‌ورتر شده است، روز سه شنبه آغاز شد و به سرعت شهرک ساحلی لاهاینا را در برگرفت.

ان لوپز، لوی سارنوال هاوایی گفت که دفتر او تصامیم حیاتی و پالیسی‌های اتخاذ شده در جریان و پس از آتش‌سوزی را در هفتهٔ جاری بررسی خواهد کرد.

او گفت: "دفتر من متعهد به درک تصمیماتی است که قبل و در جریان آتش‌سوزی گرفته شده و نتایج بررسی را با مردم شریک خواهد کرد."

در همین حال برخی از ساکنان منطقهٔ لاهاینا که روز جمعه اجازه یافتند به منازل خود بازگردند، از نحوهٔ رسیدگی مقامات به آتش سوزی انتقاد می‌کنند.

منطقه لاهاینا یکی از نخستین مناطق مسکونی بود که پس از وسعت گرفتن سریع آتش از سکنه خالی شد. آتش بیشتر منطقه تاریخی این شهر را سوختانده و خاکستر کرده است.

ویلیم هری، یکی از باشندگان لاهاینا گفت: "یک نفر [خبر آتش‌سوزی] را می‌شنید بعد به دیگری می‌گفت. اما این معلومات رسمی نبود. آنها اینجا نمی‌آیند و چیزی توضیح نمی‌دهند."

مرد دیگری که نخواست نامش فاش شود، به خبرگزاری فرانس پرس گفت که احساس می کند به حال خودش رها شده است.

او گفت: "دولت کجاست؟ آنها کجا هستند؟ ما را حمایت نمی‌‎کنند."

این در حالی است که جو بایدن،‌ رییس جمهور ایالات متحده، این آتش‌سوزی را "آفت عمده" خواند و مجوز کمک‌های بیشتر فدرال را به این ایالت صادر کرد.

مقامات گفته اند که هزاران نفر تا اکنون از جزیرهٔ ماوی انتقال داده شده اند و پروازها برای انتقال افراد در میدان هوایی کاهولولو نیز در نظر گرفته شده است.