قاضی امریکایی: هیات مستقل اسناد به دست آمده از خانۀ ترمپ را بررسی کند

خانۀ دونالد ترمپ در ایالت فلوریدا

یک قاضی فدرال ایالات متحده در اواخر این هفته جلسۀ استماعیه را فراخوانده است که در مورد تعیین یک هیات مستقل برای بررسی اسناد حساس و محرم که اخیرا از خانۀ دونالد ترمپ رییس جمهور سابق ایالات متحده به دست آمده است، تصمیم بگیرد.

وزارت عدلیه ایالات متحده در این مورد اظهار نظری نکرده است چون این پرونده در حال حاضر تحت بررسی قرار دارد.

پس از تلاشی خانۀ دونالد ترمپ در ایالت فلوریدا توسط مامورین اداره تحقیقات فدرال (FBI)، یک دعوای حقوقی در ایالات متحده آغاز شده است.

باوجود تقاضاهای مکرر چندین ماه، ترمپ این اسناد را نزد خود نگهداشته بود. مسوولان آرشیف ملی امریکا می‌گویند که بر اساس قانون سوابق کاری رییس جمهور، لازم بود که این اسناد تحویل آرشیف می‌شد، نه این که در خانۀ شخصی نگهداری می‌شد.

مامورین استخبارات ۱۱ مجموعه اسناد محرم را به دست آورده اند که در برخی آن نام منابع محرم نیز نوشته شده است.

ترمپ و تیم حقوقی‌اش در مورد به اشتراک گذاری سند جلب وزارت عدلیه متردد اند. آنان از یک قاضی که توسط ترمپ در سال ۲۰۲۰ به کار گماشته شده بود، تقاضا کرده اند که این اسناد ضبط شده توسط یک مفتش مستقل بررسی شود تا دریافت کند که نگهداری این اسناد از سوی ترمپ قانونی بود یا خیر.

قاضی آیلین کانن در پاسخ به این درخواست موافقه کرده و تصمیم گرفته است که یک مفتش بی طرف تعیین شود.

روی بلنت، سناتور جمهوری‌خواه تعیین مفتش مستقل جهت بررسی این اسناد را اقدام بجا خواند و گفت: "می‌دانم که او (ترمپ) اسناد زیادی را تحویل داده است. او باید همه اسناد را تحویل می‌داد. تصور می‌‌کنم او هم اکنون این را به خوبی می‌‌داند".

ترمپ می‌گوید که اسناد مورد بحث را زمانی که هنوز در قصر سفید بود، از محرمیت خارج کرده است، ادعایی که جانشین او، رییس جمهور بایدن، آن را رد می‌کند.

بایدن می‌گوید که او حتا نمی‌‌خواهد جزییات تحقیقات را که مسوولیت وزارت عدلیه است، بداند.

برنی سندرز، عضو مستقل مجلس سنای امریکا گفت: "غیر منطقی است وقتی به نظر می‌رسد که ما یک رییس جمهور پیشین داریم که اسناد بسیار محرم را به محل اقامت خود برده است. قابل درک نیست اما وقتی در مورد رییس جمهور ترمپ صحبت می‌کنیم، چیزهای غیر قابل درک زیادی وجود دارد".

مایک پنس، معاون پیشین رییس جمهور ترمپ گفته است که در زمان ختم ماموریت‌اش اسناد محرم را با خود به خانه نبرده است.

این موضوع مشکلات حقوقی بیشتری را برای ترمپ ایجاد کرده است. یک مقام بلند رتبه تجارت شخصی او اخیرا اتهامات عدم پرداخت مالیات را پذیرفته است.

جلسۀ استماعیه به روز پنجشنبه برگزار می‌شود و در مورد کار مفتش مستقل تصمیم خواهد گرفت.