نگرانی ها از بابت محصولات جنگل های پسته در هرات

مسئولان اتاق تجارت ولایت هرات میگویند بی توجهی دولت به مراقبت از جنگلات پسته، باعث شده تا وسعت این جنگلات کاهش یافته و پسته هرات، پیش از وقت از سوی مردم و مخالفین دولت چیده شود.

مسئولان اتاق تجارت هرات می گویند بیشترین جنگلات پستۀ آن ولایت، در ساحات تحت تسلط مخالفان مسلح دولت بوده که به چیدن، پروسس و صادرات این میوه، ضربۀ بزرگی وارد ساخته است.

وسعت جنگلات پسته در ولایت غربی هرات در سال های قبل بیش از ۱۵ هزار هکتار زمین بود که سرمایه ای غنی برای افغانستان بشمار میرفت. در جریان سال های اخیر و در پی تحرکات مخالفان مسلح دولت، وسعت این جنگلات به ۱۲ هزار هکتار زمین کاهش یافته است.

مسوولان اتاق تجارت ولایت هرات میگویند با این که در سال گذشته شمسی ۱۲۰ تُن پسته را به خارج از افغانستان صادر کرده اند، اما چیده شدن پیش از وقت پسته از سوی مخالفان مسلح دولت زمینه صدور پسته را به دیگر کشورها دشوار ساخته است.

مقام های محلی هرات نیز وجود نا امنی و تخریب پسته لیق ها از سوی مخالفان مسلح دولت در این ولایت را میپذیرند. با وجود این همه مشکلات امنیتی، هنوز هم افرادی در ولایت هرات هستند که با شوق و علاقه در حال اعمار باغ های پسته اند.

بعد از ولسوالی های کُشک، گلران و رباط سنگی؛ ولسوالی کرخ هرات بیشترین تعداد باغ های پسته را در خود دارد. دهقانان در این ولسوالی؛ کشت پسته را مفیدتر از سایر بذر های زراعتی خصوصا کوکنار عنوان میکنند.

مسوولان اداره زراعت ولایت هرات نیز از کشت پسته در ۳۴۴ هکتار زمین تنها در ولسوالی کرخ و ایجاد ۵۰۰ هکتار باغات پسته جدید در سایر ولسوالی ها معلومات داده و دلیل آن را بازار مناسب خرید پسته د رخارج از أفغانستان ذکر میکنند.

پستۀ هرات یکی از باکیفیت ترین نوع پسته در آسیای میانه بشمار میرود که هم اکنون به کشورهای حوزه خلیج فارس، هند، ترکیه و برخی کشورهای اروپایی از جمله آلمان صادر میشود.