چگونه می‌توان از ابتلا به بیماری تب کانگو جلوگیری کرد؟

سازمان جهانی صحت گفته است که برای وقایه و جلوگیری از گسترش این بیماری، باید در هنگام ذبح حیوانات به شمول گاو، گوسفند و بز از دستکش و چپن محافظتی که "آستین و دامن" آن دراز باشد، استفاده شود.

با نزدیک شدن عید سعید قربان، سازمان جهانی صحت بار دیگر از افزایش واقعات بیماری تب خون‌دهنده یا تب کانگو در افغانستان ابراز نگرانی کرد.

این سازمان روز شنبه ۱۵ جون (۲۶ جوزا) از شهروندان این کشور خواسته که برای حفافظت از خود و خانواده های شان، تدابیر لازم را روی دست گرفته و به توصیه‌های بهداشتی توجه کنند.

به گفتۀ این سازمان، تب خون‌دهنده یا تب کانگو یک بیماری کشندۀ "ویروسی" است که این بیماری از طریق تماس با خون و بدن حیوانات به انسان سرایت می‌کند.

همچنان عامل اصلی انتقال ویروس این بیماری نوعی از کنه است که به گونۀ پرازیت در بدن مواشی زند‌گی می‌کنند.

سازمان جهانی صحت اضافه کرده که برای وقایه و جلوگیری از گسترش این بیماری، باید در هنگام ذبح حیوانات به شمول گاو، گوسفند و بز از دستکش و چپن محافظتی که "آستین و دامن" آن دراز باشد، استفاده شود.

همچنان پس از ذبح و تماس با بدن حیوانات، باید دست‌ها به گونۀ اساسی با آب و صابون شسته شده شود.

این سازمان همچنان از شهروندان افغانستان خواسته که به هدف از بین بردن کنه‌ها، حیوانات و محل نگهداری آن‌ها را با "ادویۀ قبول شده وزارت زراعت، مالداری و آبیاری دواپاشی کنند".

علایم تب کانگو

برخی از متخصصان می‌گویند که سردردی، درد عضلات بدن، تهوع، شکم‌دردی، اسهالات، سرخ‌شدن سفیدی چشم و درد مهره‌های گردن از علایم این بیماری است.

عبدالحسیب نصرت، متخصص امراض داخله به صدای امریکا گفت که علایم این بیماری در فرد بیمار، از یک تا سه روز نمایان می‌شود.

نصرت افزود: "علایم مشخصی که به انسان نمایان می‌شود، تب شدید، سردردی شدید، درد کمر، درد مهره‌های گردن، اسهالات، تهوع، حساس شدن چشم‌ها در مقابل نور و گلودردی است."

به گفتۀ این متخصص امراض داخله، اگر فرد مبتلا به این بیماری، به موقع نزد داکتر نرود و این بیماری به موقع تشخیص نشود، سبب مرگ و میر بیمار خواهد شد.

او از شهروندان این کشور خواست که باید توصیه‌های سازمان‌های بین‌المللی و وزارت صحت عامه را جدی گرفته و از گسترش این بیماری به ویژه در روزهای عید جلوگیری کنند.

این در حالی است که اخیراً شرافت زمان امرخیل، سخنگوی وزارت صحت عامه گفت که طی پنج ماه نخست سال روان میلادی ۲۰۳ واقعه مثبت تب کانگو و شش مورد مرگ ناشی از آن در سراسر افغانستان ثبت شده است.

به گفتۀ وی، آمار دو ماه پسین افزایش ۳۸ درصدی را نسبت به سه ماه اول سال روان میلادی نشان می‌دهد.

سازمان جهانی صحت نیز به تاریخ ۱۲ جون (۲۳ جوزا) با نشر گزارشی از وضعیت بیماری‌های ساری در افغانستان گفت که از هفت هفته گذشته گراف بیماری تب کانگو سیر صعودی داشته است.

این سازمان گفت که از ابتدای سال ۲۰۲۴، در مجموع ۹۸۶ مورد مشکوک به تب کانگو در سراسر افغانستان گزارش شده که بیشتر از میانگین سه سال گذشته است.