دیدبان حقوق بشر:‌ امریکا باید 'جنایات جاری' در منطقه دارفور سودان را متوقف کند

دیده بان حقوق بشر روز جمعه چهارم آگست (۱۳ اسد)‌ از ایالات متحده که حالا ریاست شورای امنیت ملل متحد را بر عهده دارد، خواست تا "جنایات جاری" در منطقه دارفور سودان را متوقف کند.

ترینا حسن، رییس اجراییهٔ دیده بان حقوق بشر، گفت: " در حالی که شهر پس از شهر در غرب دارفور به آتش کشیده می شود و ده‌ها هزار غیرنظامی به خاطر نجات جان خود فرار می کنند، جهان نباید دست زیر دست بنشیند."

حسن در ادامه گفت که ''حکومت ایالات متحده باید حرف‌های خود را عمل پیاده کند و اطمینان دهد که شورای امنیت ملل متحد در نهایت برای حراست از غیرنظامیان و پاسخگو کردن عاملان جنایات اقدام می کند.''

اظهارات رییس اجراییهٔ دیدبان در حالی بیان شده است که جنگ میان دو جنرال سودانی - عبدالفتاح البرهان، رهبر نظامی سودان و محمد حمدان داگالو، رهبر شبه نظامیان گروه واکنش حمایت سریع - که از ۱۵ اپریل سال روان میلادی به اینسو ادامه دارد. علاوه بر تلفات سنگین جانی، سبب قطع خدمات ابتدایی، ایجاد فضای بی‌قانونی و آوارگی مردم شده است.

جنگ بیشتر در خرطوم، پایتخت سودان،‌ و غرب دارفور متمرکز است. بر اساس گزارش یک سازمان غیرحکومتی موسوم (‌‌ACLED) در این مدت بیش از ۳۹۰۰ کشته شده است. اما تلویزیون سی‌ان‌ان از قول بزرگان قومی در غرب دارفور گزارش داده است که در دو ماه گذشته بیش از ۱۰ هزار نفر در آن منطقه کشته شده اند. در همین حال، ملل متحد گزارش داده است که بیش از ۳.۳ میلیون نفر در اثر درگیری‌های خونین سودان از خانه‌های شان بی‌جا شده اند.

به گفتهٔ‌ دیدبان حقوق بشر، ایالات متحده که سه‌شنبه گذشته ریاست دوره‌ای شورای امنیت ملل متحد را بر عهده گرفت ''باید اطمینان بدهد که شورای امنیت اقدامات قوی را برای جلوگیری از جنایات جاری در دارفور از جمله وضع تعزیرات هدفمند علیه آنعده افراد که مسوول سو استفاده های دوامدار استند،‌ انجام می‌دهد.''

این دیده بان همچنین گفته است که جناح‌های درگیر در سودان به خصوص نیروهای گروه واکنش حمایت سریع به صورت مکرر حملات عمدی را علیه غیرنظامیان انجام می‌دهند.

بر اساس گزارش انجمن حقوقی دارفور، دست‌کم هفت شهرک و قریه در دارفور غربی یا به صورت گسترده و یا هم به طور کامل از بین رفته اند.

از جمله ۴۸ میلیون جمعیت سودان،‌ ۲۵ درصد آن در منطقه دارفور زندگی می‌کنند.

بر اساس تخمین ملل متحد، منازعه در سودان از دههٔ نخست قرن ۲۱ تا حالا سبب کشته شدن بیش از ۳۰۰ هزار نفر در سراسر آن کشور شده است.

جنایات که در جریان جنگ سودان رخ داد، سبب شد تا محکمهٔ جنایات بین المللی دیکتاتور وقت، عمر البشیر، را به جرایم مختلف از جمله نسل کشی متهم کند.

سارنوال ارشد محکمه جنایات بین المللی تحقیقات جدیدی را در مورد جنایات جنگی مشکوک در درگیری های جاری سودان آغاز کرده است. تمرکز این تحقیقت خشونت جنسی و خشونت علیه غیرنظامیان می‌شود که به دلیل وابستگی‌های قومی هدف قرار می‌گیرند

دیده بان حقوق بشر همچنین گفت: "با در نظرداشت مسوولیت شورای [امنیت] به خاطر خروج زودهنگام نیروهای حافظ صلح از دارفور در اواخر سال ۲۰۲۰، این شورا باید محافظت بیشتر غیرنظامیان را در آنجا [دارفور] در نظر بگیرد."

دیدبان حقوق بشر گفته است که منطقهٔ دارفور از قبل در آجندای شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار دارد، اما این شورا در عمل به مشکلات در آنجا رسیدگی نکرده است.