اولین امریکایی حجاب دار به مسابقات المپیک می رود

ابتهاج محمد

این ورزشکار امریکایی که یک زن مسلمان است روز شنبه برای اخذ شناسایی کارتش در این فستیوال نمایش فلم و موسیقی مراجعه کرده بود اما یکی از داوطلبانی که در این بخش کار میکرد در موقع گرفتن عکس این خانم از او تقاضا کرد که چادرش را بردارد.

ابتهاج محمد از این کار سرباز زده به داوطلب گفت که این کار امکان پذیر نیست. ابتهاج در صفحه تویترش نوشت که حتی بعد از آن که برای این شخص تشریح داد که حجاب را به خاطر باور های مذهبی اش بر سر دارد، باز هم دواطلب از او خواست که حجابش را بردارد.

فستیوال هنری جنوب از جنوب غرب با نشر یک اعلامیه پوزش طلبانه گفت که شخصاً از خانم محمد معذرت خواسته اند و واقعاً از این حرکت متاسف میباشند.

ابتهاج که ۳۰ سال دارد و قهرمان رشته شمشیر بازی سابر است. سابر کی از سه نوع شمشیر مورد استفاده در ورزش شمشیربازی به سبک نوین است.

تفاوت سابر با دو نوع شمشیر دیگر شمشیربازی یعنی اپه و فلوره اینست که با سابر می‌شود با ضربه‌های لبه تیغه نیز امتیاز گرفت. از این ‌رو حرکات و حملات سابربازها معمولاً بسیار سریع است.

ابتهاج محمد اولین زن امریکایی مسلمان در مسابقات المپیک در ریو دی زینرو خواهد بود که با حجاب از امریکا نمایندگی میکند.

ابتهاج محمد

بعد از اظهارات دونالد ترمپ یکی از کاندیدان حزب جمهوریخواه برای ریاست جمهوری امریکا که خواهان ممانعت از داخل شدن مسلمانان به امریکا شده بود، خانم محمد شدیداً از ترمپ انتقاد کرده گفت که مردم از او به عنوان یک مسلمان انتظار دارند تا صدایش را بلند کند. اگر کسی بگوید که مسلمانان را به کشور های شان ارسال دارید، ابتهاج می گوید برایش خواهم گفت که من امریکایی استم، مرا کجا می فرستید.

ابتهاج که سیاه پوست امریکایی است در شهر میپلوود، ایالت نیوجرسی در یک خانواده متدین مسلمان متولد شده و حتی از آوان کودکی در زمان ورزش در مکتب هم لباس پوشیده و مناسب بر تن میکرد.

ابتهاج در سن ۱۳ سالگی و زمانیکه شامل لیسه شد، به ورزش شمشیر بازی رو آورد. این خانم مسلمان ورزشکار به خاطر مهارتش در شمیشر بازی و راه یافتن تیم مکتبش به مسابقات ملی قادر به اخذ سکالرشیپ در پوهنتون مشهور دوک شده و سه بار توانست در بین پوهنتون ها قهرمان شده و در مسابقات المپیک جوانان نیز در سال ۲۰۰۵ برنده شود.

ابتهاج در سال ۲۰۰۷ از پوهنتون دوک در رشته مطالعات افریقا و روابط بین الملل، مدرک فارغ التحصیلی را کسب کند.

او به عنوان عضو تیم ملی شمشیربازی امریکا در مسابقات جهانی این ورزش در سال ۲۰۱۴ مدال طلا گرفت. قبل از آن هم مدال های طلا و برنز را در این رشته در چند مسابقه بین المللی کسب کرده بود. ابتهاج سه بار قهرمان مسابقات ملی در امریکا بوده است.

گزارش: رویترز

برگردان: ژیلا سمیعی