ممانعت بر ذبح گاو در هند جنجالی شد

شماری از هندوها گاو را موجود مقدس می‌پندارند

پس از آنکه حکومت هند مقررات سختگیرانۀ جدید را بر فروش مواشی به ویژه گاو و گاومیش برای ذبح وضع کرد، یک محکمه در جنوب آن کشور گفته است که انتخاب غذا از حقوق اساسی هر فرد است و حکومت نباید بر آن محدودیت وضع کند.

به سلسلۀ تدابیر جدید در هند، خریداران مواشی باید تعهد تحریری بدهند که حیوانات به ویژه گاو و گاومیش را ذبح نمی‌کنند. محکمۀ مدراس برای حکومت مرکزی هند چهار هفته وقت داده است تا به درخواست این محکمه پاسخ بگوید.

مانند مدراس، شماری دیگر از ایالت‌های هند از این تصمیم حکومت انتقاد کرده و آن را ضربۀ بزرگ اقتصادی به تجارت گوشت گاو و چرم عنوان کرده و استدلال کرده‌اند که با تطبیق فرمان جدید صدها هزار نفر اعم از مسیحیان، مسلمانان و هندوهای فقیر بیکار خواهند شد.

شماری از شرکت‌های مشهور جهانی مانند زارا و جورجیو ارمنی برای ساختن بوت، دستکول و سایر وسایل، سالانه میلیاردها دالر چرم از هند می‌خرند. تاجران چرم در هند گفته اند که پس از وضع محدودیت بر سلاخی گاو در هند، اکنون شرکت های بزرگ خارجی نیز نگران وضعیت اند.

هند دومین تولید کنندۀ پاپوش در جهان است و سال گذشته به ارزش ۱۳ میلیون دالر بوت و سایر وسایل چرمی را به فروش رساند.

حدود ۸۰ درصد جمعیت در هند، هندوها اند و گاو در هندویزم موجود مقدس پنداشته شده و مبنای مقررات جدید در هند نیز جلوگیری از ظلم بر حیوانات می باشد. اما منتقدان می‌گویند که حزب بر سر اقتدار بهارتیا جاناتا و حکومت ملی‌گرای هندو به رهبری نرندرا مودی به گونۀ "غیردموکراتیک" اجندای سختگیرانۀ دینی را دنبال می‌کند.

ذبح گاو و مصرف گوشت گاو در اکثر ایالت‌های هند منع بوده و در شماری از ایالت‌ها، این کار تخلف بوده و سبب هفت سال زندانی شدن و در ایالت گجرات سبب حبس ابد شخص می‌شود.

کم از کم چندین مورد درگیری خونین میان هندوها و مسلمانان در دو سال گذشته گزارش شده است که ریشۀ اصلی آن تجارت گاو یا مصرف گوشت آن بوده است.

در تازه ترین مورد، پولیس هند روز گذشته هفت مرد هندو را به ظن حمله بر دو مرد مسلمان که گوشت را به ایالت غربی مهاراشترا انتقال می‌دادند، بازداشت کرد.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری‌های اسوشیتدپرس و رویترز استفاده شده است.