مودی تلاش مالیزیا را بر ضد دهشت افگنی ستود

مودی گسترش دهشت افگنی را در افغانستان و سایر کشوها، مبین فطرت جهانی دهشت افگنی خواند.

نریندرا مودی صدراعظم هند می گوید که اقدامات حکومت مالیزیا در مبارزه با افراط گرایی، متمایز کردن افراطیت از دین و برجسته ساختن ارزش های اسلام، قابل تمجید می باشد.

آقای مودی این سخنان را امروز پس از یک ملاقات با نجیب رزاق صدراعظم مالیزیا در یک کنفرانس خبری بیان داشت.

صدراعظم هند همچنان بیان داشت که موج اخیر حملات در کشورهای مختلف جهان و فعالیت های متداوم دهشت افگنان در افغانستان و هند، بیانگر فطرت جهانی دهشت افگنی می باشد.

پس از حملات مرگبار در شهر پاریس که حدود ١٣٠ تن در آن جان باخت، فعالیت های خشونت بار گروهای دهشت افگن تمامی ملاقات های دوجانبه و چند جانبه میان رهبران جهان را تحت الشعاع قرار داده است.

نریندرا مودی صدراعظم هند همچنان اضافه کرد که که تلاش های مالیزیا، گام بزرگ در مبارزۀ جهانی بر ضد دهشت افگنی می باشد..

در دیدار دو جانبۀ امروز میان رهبران هر دو کشور، نجیب رزاق صدراعظم مالیزیا نیز وعده نمود تا برای شکست شورشگرایی و دهشت افگنی در همکاریی نزدیک با هند کار خواهد کرد.

روابط دوجانبه

داد و ستدهای اقتصادی و تجارتی، نکتۀ عطف روابط دوجانبۀ هند و مالیزیا را تشکیل می دهد. درمیان کشورهای آسین، مالیزیا سومین شریک تجارتی هند دانسته میشود و هند بزرگترین شریک تجارتی برای مالیزیا در جنوب آسیا می باشد.

نریندرا مودی صدراعظم هند همچنان با قدردانی از مهارت های زیربنایی مالیزیا، خواهان سرمایه گذاری بیشتر آن کشور در هند گردید.

هند خواهان استفادۀ عظمی ازهمکاری های دوجانبۀ که بر اساس توافقات آسین به وجود آمده است، می باشد.

در ملاقات امروز نجیب رزاق صدراعظم مالیزیا نیز ضمن وعدۀ همکاری با هند در مبارزه با دهشت افگنی بیان داشت که حکومت مالیزیا در رسیدن به یک توافق در یک کنفرانس که قرار است در آیندۀ نزدیک روی موضوع تغییر اقلیم در پاریس برگزار گردد، با هند همکاری خواهد کرد.

اما آقای رزاق اضافه کرد که روی یک توافق معامله خواهد کرد که هم برای کشورهای روبه انکشاف و هم برای کشورهای انکشاف یافته مناسب و قابل قبول باشد.