هند به کانادا دستور داد تا ۴۱ دپلومات خود را از این کشور بیرون کند

یک مقام کانادایی امروز سه شنبه سوم اکتوبر (۱۱ میزان) گفت که هند به کانادا دستور داده است تا ۴۱ دپلومات خود را از این کشور جنوب آسیا بیرون کند.

این مقام که به شرط افشا نشدن نامش صحبت می‌کرد گفت که در حال حاضر ۶۲ دپلومات کانادایی در هند حضور دارند.

این خبر را نخست نشریهٔ فایننشل تایمز نشر کرده بود.

این جنجال‌ها پس از آن اوج گرفت که جستن ترودو، صدر اعظم کانادا، در پارلمان این کشور گفت که ادارات امنیتی کانادا اتهامات معتبری را دنبال می‌کنند که میان کشته شدن هردیپ سینگ نیجار، یک رهبر سیک‌ها و حکومت هند، رابطهٔ بالقوهٔ را نشان می‌دهد.

اما هند این اتهامات را رد کرده است.

نیجار که هند او را تروریست تحت تعقیب اعلام کرده بود، به تاریخ ۱۸ جون در حومهٔ شهر ونکوور که محل زندگی بزرگترین جمعیت سیک‌ها در کانادا است، کشته شد.

مقامات هندی گفته اند که نیجار در جنبش جدایی طلبی سیک‌ها نقش داشت، جنبشی که در سال‌های ۱۹۸۰ هند را تکان داد و از اینرو او یک تروریست است.

جدایی طلبی و مبارزه برای ایجاد خالستان،‌ کشور مستقل برای سیک‌ها، در دههٔ ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ به شورشگری خونینی منتج شد که در آن هزاران نفر، به شمول مقامات بلند‌پایهٔ هندی، کشته شدند. اما این جنبش اکنون از حمایت اندکی در پنجاب برخوردار است.

یک سخنگوی وزارت خارجهٔ هند در گذشته خواستار حضور محدود دپلومات‌های کانادایی در هند شده و ادعا کرده بود که شمار دپلومات‌های هندی در کانادا اندک است.

صدر اعظم کانادا در همین اواخر به خبرنگاران گفت که کشورش در پی "تشدید یا تحریک" نیست.