هند: حدود ۲۰ شهروند ما در اردوی روسیه گیر مانده اند 

حضور نیروهای هندی در مراسم رسم گذشت در روسیه

هند امروز ۲۹ فبروری (۱۰ حوت) گفت که برای فسخ قرار داد ۲۰ شهروند این کشور که در اردوی روسیه "گیر مانده اند" تلاش می‌کند.

رندهیر جیسوال، سخنگوی وزارت خارجهٔ هند، به خبرنگاران در دهلی جدید گفت: "ما برای مرخصی پیش از وقت آنان تلاش‌های همه جانبه به خرج می‌دهیم. ما با مقامات روسی در دهلی و مسکو تماس‌های منظم داریم."

دو سال پس از آغاز تهاجم روسیه بر اوکراین که در آن ده‌ها هزار سرباز کشته شدند، مسکو تلاش دارد جنگجویان بیشتری را از کشورهای دیگر جذب کند.

چندین نفر از شهروندان هندی که در اردوی روسیه جذب شده اند به فرانس پرس گفته اند که وعدهٔ دریافت معاش‌های بلند و پاسپورت روسیه آنان را برای پیوستن با اردوی این کشور جذب کرد.

وزارت خارجهٔ هند هفتهٔ گذشته تایید کرد که شمار نامشخصی از شهروندان این کشور در اردوی روسیه برای انجام "وظایف حمایوی" ثبت نام کرده اند.

این وزارت گفته است که شماری از آنان از قبل در نتیجهٔ مداخلهٔ مقامات هندی از اردوی روسیه مرخص شده اند.

تا اکنون دهلی جدید و مسکو تایید نکرده اند که آیا این افراد برای جنگ در اوکراین اعزام شده بودند یا نه.

با آنهم جیسوال گفت که به شهروندان هندی گفته شده است که وارد ساحات جنگی نشوند.

سربازانی که با فرانس پرس صحبت کرده اند گفته اند که با آنان تعهد شده بود که وظایف غیرمحارب خواهند داشت، اما پیش از آن که به اوکراین اعزام شوند، آموزش استفاده از کلاشینکوف و سایر تسلیحات به آنان داده شده بود.

در قرارداد به زبان روسی که این شهروندان هند امضا کرده اند و فرانس‌پرس آنرا مشاهده کرده، چنین آمده است؛ "خدمات نظامی در نیروهای مسلح فدارسیون روسیه" و شرایط آن "اشتراک در جنگ و خدمت نا محدود به مردم روسیه".

هند از متحدین دیرینهٔ روسیه بوده و تا اکنون به صراحت تهاجم این کشور بر اوکراین را تقبیح نکرده است.