نیروهای امنیتی هند ۲۸ شورشی ماویست را کشتند

عکس آرشیف

نیروهای امنیتی هند روز جمعه چهارم اکتوبر ( ۱۳ میزان) پس از آن ۲۸ شورشی ماویست را کشتند که وزیر داخلهٔ این کشور چند روز پیش به شورشیان هشدار داده بود که تسلیم شوند در غیر آن با حمله همه جانبه نیروهای امنیتی مواجه خواهند شد.

شورشیان ماویست که یک گروه کمونیستی اند و ادعا دارند که برای باشندگان روستایی و فقیر مبارزه می‌کنند، از سال‌های ۱۹۶۰ به اینسو با نیروهای امنیتی هند درگیر جنگ اند، جنگی که تا اکنون سبب کشته شدن بیش از ده هزار نفر شده است.

درگیری مسلحانه روز جمعه در جنگل ابوجهمد، منطقه‌ای دورافتاده و کم سکنه در جنوب ایالت چتیسگر، مرکز جنبش شورشیان، رخ داد. بر اساس آمار حکومت هند، شورش در سال‌های اخیر به شدت کاهش یافته و نیروهای امنیتی این کشور در سال جاری ۱۹۰ شورشی را کشته است.

پی سوناراج، فرمانده پولیس منطقه بستر، به خبرگزاری فرانس پرس گفت: "در مجموع ۲۸ جسد ماویست‌ها پیدا شده است."

پرابت کمار، فرمانده پولیس منطقه ناراینپور، گفت که یکی از نیروهای امنیتی هند "جراحت سطحی" برداشته که با هلیکوپتر تخلیه شده و اکنون وضعیت او قناعت بخش است.

کمار گفت که عملیات مشترک پولیس و سایر نیروهای امنیتی هند همچنان ادامه دارد.

حکومت هند برای مبارزه با ماویست‌ها، ده‌ها هزار تن از نیروهای امنیتی را در سراسر منطقه‌ای که "دهلیزسرخ" خوانده می‌شود اعزام کرده است. این دهلیز دربرگیرندهٔ چند ایالت مرکزی، جنوبی و شرقی هند است.

حکومت هند ادعا کرده است که در سال ۲۰۲۳ میلادی دامن شورشگری را به ۴۵ ناحیه محدود کرده است، در حالی که در سال ۲۰۱۰ در ۹۶ ناحیه پهن بود.

امیت شاه، وزیر داخلهٔ هند ماه گذشته با شهروندان چتیسگر ملاقات کرد و به شورشیان هشدار داد که تسلیم نیروهای دولتی شوند یا با عواقب آن مواجه خواهند شد.

او در آن زمان گفت: "اسلحه را به زمین بگذارید. اگر نه، ما یک کمپاین همه جانبه را راه اندازی خواهیم کرد و به موفقیت دست خواهیم یافت."

شاه همچنین گفت که هند انتظار دارد که شورش ماویست‌ها را تا اوایل سال ۲۰۲۶ به طور کامل سرکوب کند.

این درگیری‌ها در طول سال‌ها شاهد حملات مرگبار علیه نیروهای دولتی نیز بوده است.

مقامات هندی در سال ۲۰۲۱ گفتند که شورشیان ماویست در ایالت چتیسگر در جریان یک درگیری، ۲۲ منسوب پولیس و شبه‌نظامی را کشته و ۳۰ نفر دیگر را زخمی کردند.

در سال ۲۰۱۹، ۳۰۰ تن از شورشیان ماویست در ایالت غربی ماهاراشترا بر یک گزمهٔ نیروها‌ی کماندو و پولیس حمله کرده و ۱۶ کماندو را کشتند.